הנחיות סופיות מטעם ה-USPSTF בנוגע לבדיקה שגרתית של רמות PSA (מתוך Ann Intern Med)

ההנחיות הסופיות מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) ממליצות כעת באופן רשמי כנגד ביצוע שגרתי של בדיקות להערכת רמות PSA (Prostate-Specific Antigen) כבדיקת סקר לסרטן ערמונית בגברים בריאים, ללא קשר לגילם. ההמלצות החדשות פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ה-USPSTF קבע כי ישנה ודאות מתונה כי התועלת של בדיקות סקר המבוססות על PSA לאבחנה של סרטן ערמונית אינה עולה על הנזקים.

ההמלצות האחרונות מטעם ה- USPSTF בנוגע לבדיקות סקר לסרטן ערמונית פורסמו בשנת 2008. באותה עת, חוקרים קבעו כי אין עדויות התומכות בבדיקות PSA בגברים מעל גיל 75 . כעת ההמלצה מתרחבת וכוללת את כל הגברים. צוות המשימה העניק לבדיקת הסקר את הדירוג “D“, שמשמעו כי ישנה ודאות מתונה או גבוהה כי לבדיקה אין תועלת או כי הנזקים עולים על התועלת.

בגברים מתחת לגיל 75, ה- USPSTF העניקו בעבר לבדיקת הסקר את הדירוג “C” , שמשמעו כי ישנה לפחות ודאות מתונה כי סך התועלת של הבדיקה הוא קטן. הדירוג “D” קובע כי אין לבצע את הבדיקה. אין אף לדון בה עם המטופל. עם זאת, המומחים מציינים כי צוות המשימה כן ממליץ כי רופאים ידונו בדיקות האפשריות עם חולים ספציפיים ובהתאם לנסיבות.

בהצהרה מטעם ה-AUA, יצא האיגוד כנגד דירוג “D” של USPSTF, וקבע כי פרסום הצהרה כוללת כנגד ביצוע בדיקות PSA הינה מעשה לא-הולם ולא-אחראי. לדברי האיגוד, יש לתת לגברים במצב בריאותי טוב, עם תוחלת חיים צפויה של 10-15 שנים את האפשרות לבחור אם לבצע את הבדיקות ולא למנוע מהם את האפשרות.

מומחים מסבירים כי המחלוקת והדיון עדיין נמשכים, וטרם נסתם הגולל על הדיון.

הנתונים שהובילו את ה- USPSTF להמלצה האמורה כנגד ביצוע בדיקות שגרתיות להערכת רמות PSA כבדיקת סקר לסרטן ערמונית מבוססים על שני מחקרים בנושא, מחקר US PLCO Cancer Screening Trial (US Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian) ומחקר ERSPC (European Randomized Study of Screening for Prostate Cancer).

המחקר מארצות הברית לא הדגים כל ירידה בתמותה עקב סרטן ערמונית. המחקר מאירופה הדגים ירידה בתמותה עקב סרטן ערמונית של כמקרה תמותה אחד לכל 1,000 בדיקות סקירה בתת-קבוצה של גברים בגילאי 55-69 שנים.

עם זאת, במאמר מערכת יוצאים מומחים כתחום כנגד מחקר PLCO  וטוענים כי קבוצת המחקר הייתה “נגועה, מאוד, כאשר בלמעלה מ-50% מהביקורות, שכביכול היו אמורים לא לעבור כלל בדיקות PSA, נערכו בדיקות PSA במהלך שש השנים הראשונות למחקר. מוקדם יותר השנה, אחד החוקרים במחקר, הודה בראיון עימו כי ייתכן וישנה תועלת לבדיקת הסקר. גם מה-NIH נמסר כי במחקר PLCO לא הייתה קבוצת ביקורת טהורה.

למרות זאת, החברים בצוות המשימה מאמינים כי נתוני PLCO מספקים מידע מהימן, מאחר שמדובר במחקר אמריקאי, ואופן ניהול החולים במחקר היה דומה לאופן המקובל כיום בארצות הברית.

מחקר ERSPC מספק ללא-ספק עדויות מוצקות יותר, כאשר הדגים ירידה משמעותית בשיעורי תמותה עקב סרטן ערמונית בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת, עם ירידה יחסית של 20% בשיעורי התמותה עקב סרטן ערמונית.  עם זאת, לדברי אנשי ה- USPSTF, התועלת במקרי תמותה עקב סרטן ערמונית לאחר 10-14 שנים מבדיקת הסקר, היא לכל היותר, קטנה מאוד, גם בגברים בטווח הגילאים האופטימאלי של 55-69 שנים. ובעוד שהתועלת קטנה, הנזקים מתונים לכ הפחות, להערכת ה- USPSTF. קרוב ל-90% מהגברים עם סרטן ערמונית שאובחן בעקבות בדיקת PSA מקבלים טיפול מוקדם הכולל ניתוח, קרינה ו-ADT (Androgen Deprivation Therapy). מהעדויות בנושא עולה כי עד 5 מכל 1,000 גברים ימותו בתוך חודש מניתוח סרטן ערמונית ו-10-70 גברים יפתחו סיבוכים חמורים. כאשר בוחנים את מכלול העדויות בנושא, נראה כי הנזקים עולים על התועלת.

Ann Intern Med. Published online May 22, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה