הערכת תוצאות הטיפול בתומכנים מצופי-תרופה ותומכני מתכת ערומים (Circulation)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי תומכנים מצופי-תרופה יעילים מאוד בהפחתת הסיכון לרה-וסקולריזציה של כלי הדם שטופל, ללא עליה בסיבוכים, כולל תרומבוזיס של התומכן. עם זאת, קיימים הבדלים ניכרים בין הסוגים השונים של תומכנים מצופי-תרופה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תומכנים מצופי-תרופה מצויים בשימוש מזה כעשר שנים. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הבטיחות והיעילות של תומכנים מצופי-תרופה בטווח הקצר והארוך, בהשוואה לתומכני מתכת ערומים.

החוקרים ערכו חיפוש אחר מחקרים קליניים אקראיים במאגרי PUBMED, EMBASE ו-CENTRAL, להשוואה בין תומכנים מצופי תרופה, כולל SES (Sirolimus Eluting Stent), PES (Paclitaxel Eluting Stent), EES (Everolimus Eluting Stent) ו-ZES (Zotarolimus Eluting Stent) ו-ZES-Resolute (ZES-R), תוך השוואה בין התומכנים השונים ואל מול תומכני מתכת ערומים, לטיפול בנגעים כליליים חדשים. כל המחקרים כללו לפחות 100 משתתפים עם מעקב של לפחות שישה חודשים.

החוקרים העריכו את היעילות בטווח הקצר (עד שנה אחת) ובטווח הארוך (על-סמך שיעורי TVR (Target Vessel Revascularization), TLR (Target Lesion Revascularization)), וכן את הבטיחות (תמותה, אוטם לבבי, תרומבוזיס של התומכן).

מבין 77 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם מעקב כולל של 117,762 שנות-מטופל, בהשוואה לתומכני מתכת ערומים, כל תומכן מצופה תרופה הפחית את שיעורי TVR בטווח הארוך (39%-61%), אך היקף הירידה היה שונה עם סוגים שונים של תומכנים מצופי-תרופה (EES~SES~ZES-R>PES~ZES>BMS), כאשר עם תומכני EES תועדו שיעורי TVR הנמוכים ביותר.

לא זוהתה עליה בסיכון לסיבוכים ארוכי טווח, כולל תרומבוזיס של התומכן, עם כל התומכנים מצופי-תרופה, בהשוואה לתומכני  מתכת ערומים. בנוסף, תועדה ירידה באוטמים לבביים (כל תומכנים מצופי-תרופה, למעט PES, בהשוואה לתומכני מתכת ערומים), ובשיעורי תרומבוזיס של התומכן (עם EES בהשוואה לתומכני מתכת ערומים, יחס סיכויים של 0.51). התומכן מצופה-תרופה הבטוח ביותר היה EES, עם הפחתת שיעורי אוטם לבבי ותרומבוזיס של התומכן, בהשוואה לתומכני מתכת ערומים.

התוצאות בטווח הקצר היו דומות לתוצאות ארוכות הטווח, כאשר תומכני SES, ZES-R ו-EES היו היעילים ביותר ותומכן EES היה הבטוח ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תומכנים מצופי-תרופה יעילים מאוד בהפחתת שיעורי TVR, ללא עליה בשיעור הסיבוכים. עם זאת, מבין סוגי התומכנים מצופי-תרופה, תומכני EES, SES ו-ZES-R הם היעילים ביותר ו-EES הינו התומכן הבטוח ביותר.

Circulation

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה