מתוצאות מחדש חדש שפורסמו במהדורת 5 ביוני של כתב העת Neurology עולה כי צריכה יומית של תוספי סויה במשך למעלה משנתיים לא הביאה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי הגלובאלי של נשים בריאות לאחר-מנופאוזה. עם זאת, מניתוח משני של ממצאי המחקר עולה מגמה של שיפור בזיכרון החזותי, דוגמת זיכרון פנים, בקרב אלו שנטלו תוספי סויה.
החוקרים מסבירים כי אחד המרכיבים העיקריים בסויה הוא איזופלבונים, חומר-תזונה בעל מבנה דומה לאסטרוגנים. ההשפעה הקוגניטיבית והבריאותית שיוחסה לעיתים קרובות לסויה נובעת מתכולת האיזופלבונים.
המחקר הנוכחי הינו המחקר הגדול ביותר מסוגו עד כה ותוצאותיו מאשרים ומרחיבים את הממצאים של מחקר הולנדי קודם בנשים בגילאי 60-75 שנים, שגם הוא לא הדגים תועלת קוגניטיבית לסויה.
מחקר WISH (Women’s Isoflavone Soy Health) היה מחקר כפל-סמיות, אקראי, שכלל 350 נשים בריאות לאחר-מנופאוזה. היכולת הקוגניטיבית נקבעה על-סמך מבחני Weschler Test of Adult Reading. הנשים חולקו באקראי לצריכת חלבוני חלב (קבוצת ביקורת) או מינון יומי של ISP Isoflavone-Rich Soy) של 25 גרם, מינון שלדברי החוקרים מקביל לכמות הסויה בדיאטה אופיינית בנשים מיפן או קוריאה.
החוקרים סברו כי איזופלבונים בסויה יביאו לשיפור זיכרון אפיזודי וכן חשו כי התוספים עשויים לשפר את התפקוד הניהולי ואת היכולת הקוגניטיבית הגלובאלית של נשים, זמן קצר לאחר מנופאוזה.
שיעורי ההיענות של הנשים במחקר היו די גבוהים ונעו סביב 90%. בתום 2.5 שנות המחקר, בנשים בשתי הקבוצות תועד שיפור במדד הקוגניטיבי הגלובאלי, עם שיפור ממוצע של 0.42 בקבוצת ההתערבות לעומת 0.31 בקבוצת הפלסבו. עם זאת, ההבדל הממוצע בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית (0.11).
החוקרים מדגישים את העובדה כי לא חלה הידרדרות קוגנטיבית בקרב אלו שצרכו סויה, מאחר שחלק מהמחקרים המוקדמים הציעו זאת. התוצאות היו דומות לשינויים במדדי מבחנים פרטניים וגורמים קוגניטיביים שכללו תפקוד ניהולי (דוגמת זיכרון עבודה), ראיה מרחבית וזיכרון אפיזודי, כולל כישורים מילוליים. עם זאת, החוקרים זיהו שיפור גדול יותר בזיכרון האפיזודי הויזואלי בנשים שנטלו את התוספים.
לאור זאת, החוקרים ממליצים להמשיך ולבחון את הנושא, שכן מהניתוח המשני של הנתונים עולה השפעה אפשרית , שכן הזיכרון הינו חלק מהתפקוד הקוגניטיבי המושפע מהגיל. גם אם לסויה אין תועלת על היכולת הקוגניטיבית בכללותה, וייתכן ואף אינה משפיעה כלל על הזיכרון, השפעה חיובית באחד התחומים עשויה להיות בעלת חשיבות קלינית.
הממצאים נותרו חסרי חשיבות מובהקת גם לאחר שהחוקרים סיווגו את הנשים לפי הזמן שחלף מאז מנופאוזה, אופי המנופאוזה, נוכחות תסמיני וזו מוטוריים, או גיל. למרות שגודל המדגם היה קטן, המחקר גם לא הדגים מגמה מובהקת סטטיסטית לתועלת קוגניטיבית גדולה יותר בנשים שנטלו תוספי סויה עם תכולת חיידקים בגופן היכולים להמיר Daidzein בסויה ל-Equol, לו אפיניות סלקטיבית לקולטן ביתא לאסטרוגן.
מומחים בתחום מסבירים כי ייתכן ולתוספי סויה תועלת קוגניטיבית בכשליש מהנשים האמריקאיות היכולות להמיר Daidzein בסויה ל-Equol. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לתת מענה לסוגיה זו.





תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!