חלבון חדש עשוי לשמש כאתר מטרה לחיסון כנגד מחלת אלצהיימר (Mol Psychiatry)

מתוצאות מחרק חדש משוויץ עולה כי חלבון עצבי עשוי לשמש כאתר מטרה אפשרי לחיסון כנגד מחלת אלצהיימר. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Molecular Psychiatry.

כחלק מהניסויים שלהם, החוקרים בחנו את דגימות הדם מ-31 חולים עם מחלת אלצהיימר ו-33 ביקורות בריאות, תואמות בגיל. הם מצאו נוגדני ankG בכ-55% מדגימות הדם מחולים עם מחלת אלצהיימר, בהשוואה ל-24% מדגימות הדם מקבוצת הביקורת (p=0.01).

שכיחות בדיקות הדם שהיו חיוביות לנוגדנים כנגד ankG, כמו גם הביטוי של ankG בקורטקס הפרונטאלי הייתה גבוהה יותר בחולים עם מחלת אלצהיימר, בהשוואה לביקורות הבריאות. מכאן עולה כי התגובה החיסונית ל-ankG קשורה בפתולוגיה של מחלת אלצהיימר.

החוקרים מדווחים גם כי בחולים עם מחלת אלצהיימר שנמצאו חיוביים לנוגדנים כנגד ankG המחלה הייתה יציבה ואף חל שיפור בתפקוד הקוגניטיבי במהלך שנתיים, כפי שנקבע לפי מדד MMSE (MIni-Mental State Examination), בהשוואה לחולים עם מחלת אלצהיימר ללא נוגדנים.

שיעור ההידרדרות הקוגניטיבית בחולים עם מחלת אלצהיימר היה מהיר יותר בהעדר נוגדנים כנגד ankG. מכאן עולה כי נוגדנים אנדוגניים כנגד ankG עשויים להעיד על מנגנון הגנה המאט את התקדמות המחלה. כעת החוקרים עורכים מחקר אוכלוסיה לסקירה אחר נוגדנים המכוונים כנגד ankG.

החוקרים מצאו גם כי הביטוי הנוירונאלי של ankG היה גבוה יותר במוח של חולים עם מחלת אלצהיימר, וכי זוהה פיזור מחדש ממדורים תוך-עצביים לפלאקים של ביתא-עמילואיד מחוץ לתאים. במודל עכברים של מחלת אלצהיימר, חיסון פעיל עם ankG הפחית את נטל חלבוני ביתא-עמילואיד במוח, הביא לעליה ברמות Soluble Amyloid-Beta 42 ושיפר את מבנה הדנדריטים.

החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר עשויים לסייע בפיתוח חיסון כנגד מחלת אלצהיימר. פרוטוקול חיסון המבוסס על מתן נוגדנים מסוג anti-ankG עשוי להגן על חולים מפני ניוון עצבי.

Mol Psychiatry. Published online June 12, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה