התפתחות Henoch-Schonlein Purpura על-רקע טיפול בונקומיצין (J Med Case Reports)

בכתב העת Journal of Medical Case Reports דווח על מקרה חדש של הופעת Henoch-Schonlein Purpura (או HSP) על-רקע טיפול אנטיביוטי בונקומיצין.

ברקע למחקר מסבירים הכותבים כי Henoch-Schonlein Purpura הינה וסקוליטיס של כלי דם קטנים. למרות שהפתופיזיולוגיה המדויקת אינה ידועה, דווח כי HSP קשורה במספר מצבים רפואיים, כולל רגישות-יתר. כאמור, במאמר הנוכחי הם מדווחים על מקרה של Henoch-Schonlein Purpura על-רקע טיפול בונקומיצין.

מדובר בגבר לבן בן 42, לאחר השתלת לב, שאובחן עם אבצס תוך-בטני לאחר פרוצדורת הרטמן. 15 ימים לאחר התחלת טיפול אנטיביוטי שכלל ונקומיצין, הופיעה פריחה פורפורית בגפיים התחתונות; ארתרלגיה והמטוריה מאקרוסקופית. באותה עת, החולה כבר היה תחת טיפולי המודיאליזה בשל מחלת כליות סופנית. נקבעה אבחנה של Henoch-Schonlein Purpura.

לאחר קורס טיפול שני בן 15 ימים בונקומיצין, אירעה התלקחות שנייה של Henoch-Schonlein Purpura. ביופסיות עוריות הדגימות וסקוליטיס לויקוציטוקלאסטית עם משקעי IgA ואאזנופילים בתסנין הדלקתי מסביב לכלי הדם הקטנים, עדות למנגנון אלרגי. לאחר הפסקת הטיפול בונקומיצין, לא תוארו התלקחויות נוספות.

החוקרים מציינים כי בספרות הרפואית תוארו עד כה רק חמישה מקרים של וסקוליטיס עורית מבודדת, מקרה אחד של תסמונת דמוית-לופוס ומקרה אחד של Henoch-Schonlein Purpura לאחר טיפול בונקומיצין.

לאור המקרה, הכותבים ממליצים לרופאים להקפיד על תשומת לב לאפשרות של וסקוליטיס סיסטמית עם טיפולים מסוימים. ונקומיצין הינו תכשיר אנטיביוטי בשימוש נרחב והופעת Henoch-Schonlein Purpura, שהינה תופעה נדירה אך חמורה, דורשת הפסקה של הטיפול.

J Med Case Reports. 2012;6

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה