הגנת העדר הודות לחיסון כנגד נגיף HPV (מתוך Pediatrics)

מחקרים קודמים הוכיחו כי חיסון כנגד נגיף HPV (Human Papillomavirus) מפחית את שכיחות זני הנגיף הנכללים בחיסון בקרב נשים צעירות ומתבגרות שקיבלו את החיסון, וכעת נראה כי החיסון מספק הגנה לנשים לא-מחוסנות (הגנת עדר או Herd Protection).

החוקרים מדווחים על תוצאות מחקר בן שני שלבים, שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

שיעורי ההימצאות הכוללים של ארבעת זני HPV ירדו באופן משמעותי מ-31.7% ל-13.4% בבנות פעילות מינית בגילאי 13-26 שנים (ירידה של 58% ירידה בשיעורי ההימצאות). לפני הזמינות הנרחבת של החיסון כנגד הנגיף, 368 מתבגרות וצעירות לא-מחוסנות גויסו משתי מרפאות בשנים 2006-2007 תקופת מעקב שקדמה לחיסון. במחקר השני, לאחר החיסון, נכללו 409 מתבגרות ונשים צעירות שגויסו בשנים 2009-2010; 59.2% קיבלו את החיסון. הגיל הממוצע בשתי הקבוצות עמד על 19 שנים.

בשנים 2009-2010 תועדה ירידה בשיעור נגיפי HPV הנכללים בחיסון, הן באלו שחוסנו (מ-31.8% ל-9.9%) והן באלו שלא קיבלו את החיסון (מ-30.2% ל-15.4%). כלומר, חלה ירידה של 69% ו-49% בשיעורי הזיהום, בהתאמה.

החוקרים מוסיפים כי הם זיהו עליה בשיעור הכולל של זיהומי HPV, מ-68.3% לפני החיסונים ל-76.8% לאחר מכן. כאשר בחנו את הנתונים לפי זני HPV שנכללו בחיסון ואלו שלא נכללו בחיסון, בתקופה שלאחר החיסון נרשמה עליה של 23%  בשכיחות זני HPV שלא נכללו בחיסון. מכאן עולה אפשרות להחלפת זנים, כאשר זני HPV שאינם מושפעים מהחיסון ממלאים את הנישה הביולוגית שנוצרה בעקבות הכחדה של חלק מהנגיפים. עם זאת, להערכתם החלפת זנים אינה סבירה מאחר שנגיף HPV נותר יציב גנטית לאורך מאות שנים.

סביר יותר כי ממצאי המחקר משקפים את התנהגות בני האדם והעדר קבוצת ביקורת להערכת הבדלים בין נשים מחוסנות ולא-מחוסנות בתקופה שלאחר הפצת החיסון. ככל הנראה, נשים שקיבלו את החיסון היו צעירות יותר מאחרות בזמן מגע מיני ראשון. למעשה, מתוצאות המחקר, הדומות לממצאי מחקרים קודמים, עולה כי הגיל הממוצע של מגע מיני ראשון בנשים מחוסנות היה 14.6 שנים, בהשוואה ל-15.3 שנים בנשים לא-מחוסנות. מחקר קודם הוכיח כי התחלת קיום יחסי מין בגיל צעיר יותר לוותה בשיעורים גבוהים יותר של זיהום HPV.

לסיכום, ארבע שנים לאחר אישור השימוש בחיסון כנגד HPV, נראה כי חלה ירידה משמעותית בזני הנגיף הנכללים בחיסון וישנן עדויות להגנת העדר באוכלוסייה. יש להתייחס בזהירות לעליה בזני HPV שאינם נכללים בחיסון בנשים שחוסנו ונדרשים מחקרים נוספים בנושא.

Pediatrics. Published online July 9, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה