הריאות הן האתר הנפוץ להישנות ממאירות של הרקטום (Ann Surg)

לאחר טיפול בממאירות של הרקטום, האתר הנפוץ ביותר להישנות הממאירות הוא הריאות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Surgery.

הממצאים לא הפתיעו לחלוטין את החוקרים, אך היקף ההבדל היה מפתיע (69% מההישנויות בריאות, בהשוואה ל-20% מההישנויות שזוהו בכבד).

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 593 חולים שקיבלו טיפול כנגד סרטן רקטום מתקדם-מקומית, במשלב שכלל טיפול כימותרפי-קרינתי ניאו-אדג’וונטי ו-TME (Total Mesorectal Excision).

במהלך 44 חודשי מעב, ב-119 חולים (20%) זוהתה הישנות קלינית (1.2% הישנות מקומית, 18% הישנות מרוחקת ו-1.2% הישנות מקומית ומרוחקת).

לאחר הריאות והכבד, האתרים הנפוצים ביותר להישנות היו קשרית לימפה לא-אזוריות (4.7%), עצם (4.7%), מוח (3.5%) ופריטונאום (3.5%). כ-80% מההישנויות היו באיבר יחיד.

30% מההישנויות התפתחו בתוך שנה אחת, 71% בתוך שנתיים ו-91% בתוך שלוש שנים מהניתוח. הישנות ריאתית הופיעה מאוחר יותר מהישנות חוץ-ריאתית.

חציון הזמן לאישור לאחר אבנורמליות קלינית ראשונה היה גם הוא מאוחר יותר משמעותית עם הישנות ריאתית (13 שבועות), בהשוואה להישנות חוץ-ריאתית (שלושה שבועות).

גורמים מנבאים בלתי-תלויים של הישנות ריאתית והישנות כוללת כללו את המרחק של הגידול מפתח פי הטבעת (קטן מ-5 ס”מ), שלב פתולוגי ומאפייני הגידול (דוגמת פלישה לכלי דם או לימפה).

48 חולים עברו ניתוח הצלה במטרת ריפוי; בקבוצה זו, שיעורי ההישרדות ללא-הישנות עמדו על 40% לאחר שלוש שנים. 30 מבין החולים הללו אובחנו עם הישנות ריאתית מבודדת; שיעורי ההישרדות ללא-הישנות בקבוצה זו עמדו על 37%.

בחולים עם ממאירות של הרקטום, הריאות הן האתר הנפוץ ביותר להישנות ויש להקפיד על בדיקות CT חזה באופן שגרתי בחולים במצב גופני טוב (אלו העשויים להיות מועמדים לכריתת גרורות ריאתיות). החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Ann Surg 2012;256:111-116

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה