התועלת ארוכת הטווח של IVIg בטיפול במחלת אלצהיימר (מתוך כנס מטעם ה-Alzheimer’s Association International Conference)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-Alzheimer’s Association International Conference עולה כי אימונותרפיה עם IVIg (Intravenous Immunoglobulin) מביאה להתייצבות תסמיני מחלת אלצהיימר בטווח הארוך.

מדובר במחקר קטן בשלב 2, שמצא כי לאחר 36 חודשים, טיפול ב-IVIg הביא להאטת קצב ההידרדרות הקוגניטיבית הצפוי בכל המשתתפים. עם זאת, הממצא הבולט ביותר היה שהטיפול עצר את ההידרדרות בתת-קבוצה של מטופלים שקיבלו מה שהוכח בהמשך כמינון האופטימאלי בכל תקופת המחקר.

בתת-קבוצה זו שכללה ארבעה חולים, מדדי תפקוד קוגניטיבי זיכרון, תפקוד יומי ומצב רוח, נותרו ללא שינוי מתחילת המחקר ועד שלוש שנים לאחר הטיפול.

החוקרים מסבירים כי כאשר הם פוגשים במרפאה חולים עם מחלת אלצהיימר שאינם מטופלים, לרוב ישנה הידרדרות מתחת לתפקוד הבסיסי לאחר 3-6 חודשים. עם טיפול בתכשירים הזמינים כיום, לרוב ניתן לזהות הידרדרות מתחת לתפקוד הבסיסי לאחר 6-12 חודשים. במקרים בהם אין שינוי במצב החולים במהלך 18-24 חודשים, לרוב מתחילים לחשוד כי לא מדובר במחלת אלצהיימר, אך כאשר הם רואים כי ארבעה חולים, שכולם קיבלו את אותו מינון ובכולם לא חל שינוי תפקודי משמעותי לאחר שלוש שנים, הם מאמינים כי מדובר בהשפעה משמעותית.

במטרה להעריך את ההשפעה ארוכת הטווח של IVIg, החוקרים הציעו למשתתפים טיפול במינון האופטימאלי הסטנדרטי של 0.4 לק”ג כל שבועיים, למשך 18 חודשים נוספים. 16 מהמשתתפים המקוריים קיבלו טיפול למשך 36 חודשים, כולל חמישה חולים שטופלו תחילה בפלסבו ו-11 חולים שטופלו במינונים שונים של IVIg.

במשתתפים במחקר שטופלו ב-IVIg במינון של 0.4 לק”ג כל שבועיים, למשך כל 36 חודשי המחקר, תוארו התוצאות הטובות ביותר, ללא הידרדרות במצב התפקודי מתחילת המחקר במספר מדדים להערכת התפקוד הגלובאלי, תפקוד קוגניטיבי, תפקוד יומיומי, או התנהגות.

מנגד, בקרב משתתפים שטופלו תחילה בפלסבו, או שקיבלו מינונים אחרים של IVIg חלה הידרדרות משמעותית. עם זאת, ללא קשר למינון, בחולים שטופלו ב-IVIg התוצאות היו טובות יותר מהתוצאות בקבוצת הפלסבו.

בנוסף, בחולים שהחליפו מפלסבו לטיפול ב-IVIg במינון אופטימאלי הודגם שיפור. לממצא זה חשיבות רבה, שכן מציע כי תתכן תועלת בחולים בשלב מעט מתקדם יותר של המחלה .

לאור הממצאים, החוקרים מאמינים כי IVIg הינו טיפול אפשרי למשך עד 36 חודשים, וייתכן כי אף מעבר לכך. הם מדווחים כי הטיפול נסבל היטב, כאשר תופעות הלוואי כללו לרוב פריחה קצרה, חום וצמרמורות. עם זאת, חולה אחד אובחן עם אירוע מוחי במהלך תקופת ההארכה של המחקר.

פרופיל הבטיחות של IVIg מוכר היטב, ונראה כי אין תופעות לוואי בלתי-צפויות, הספציפיות לטיפול באוכלוסיית חולים זו.

Alzheimer’s Association International Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה