אומגה 3 עשוייה להגן מפני אפקטים קרדיאליים וליפידיים חריגים בעקבות חשיפה לזיהום אוויר (Environ Health Perspect )

ע”פ מחקר חדש מה-Environ Health Perspect צריכה של חומצות שומן של אומגה 3 (שמן דגים) עשויה להעניק הגנה קרדיווסקולרית לאנשים הנחשפים לזיהום אוויר למשך שעתיים.

החוקרים מסבירים ברקע שזיהום אוויר נמצא כקשור לאפקטים קרדיווסקולרים חריגים. מחקר אפידמיולוגי שפורסם לאחרונה הצביע שתוספי אומגה 3 עשויים להקהות את התגובה הקרדיאלית לחשיפה לזיהום אוויר.

החוקרים ביצעו מחקר רנדומלי ומבוקר להערכת היעילות של תוספי אומגה 3 בהפחתת האפקטים הקרדיאלים החריגים בעקבות חשיפה לריכוז חלקיקים באוויר (CAP)  המדמים זיהום אוויר.

השתתפו 29 מתנדבים בריאים בגיל ממוצע 58 אשר קיבלו באופן כפול סמיות תוספי אומגה 3 של גרם אחד ביום, או שמן זיית למשך 4 שבועות לפני החשיפה לאוויר המסונן ול-CAP (ריכוז המסה הממוצע של החלקיקים היה 278 + 19 ug למ”ק) למשך שעתיים.

התגובה הקרדיאלית הוערכה ע”י השוואת זמן ותדירות של שינויים בואריבאביליות של קצב הלב (HRV) ורה-פולריזציה של שינויים אלקטרוקרדיוגרפיים שנמדדו לפני החשיפה, מייד לאחריה ו-20 שעות לאחר מכן. השינויים ברמת הליפידים בפלסמה נבדקו גם באותן נקודות זמן. 

נמצא שתוספי שמן הדגים גרמו להפחתה שנגרמה מהחשיפה ל-CAP ביחס של תדירות גבוהה/תדירות נמוכה של HRV, כמו גם לעליה בתדירות הנמוכה המנורמלת של HRV והארכת מקטע QT מתוקן לקצב הלב (QTc ). 

ריכוזי LDL נמוכים מאוד וטריגיליצירידים עלו באופן משמעותי מייד אחרי החשיפה ל- CAP במטופלים שקיבלו שמן זיית, אך לא באלה שקיבלו שמן דגים.   

המחברים מסכמים שחשיפה של אנשים בריאים בגיל הביניים ל-CAP למשך שעתיים גרמה לשינויים קרדיאליים אקוטיים וליפידיים במטופלים שצרכו שמן זיית, אך לא במטופלים שצרכו שמן דגים.

המימצאים מצביעים לדעתם על כך שתוספי אומגה 3 מציעים הגנה נגד אפקטים קרדיאליים וליפידיים חריגים הקשורים לחשיפה לזיהום אוויר.

  Environ Health Perspect. 2012;120(7):952-957

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה