יעילות ובטיחות ה-ticagrelor (ברילינטה) במטופלי ACS עם רקע של שבץ (Circulation)

מחקר מחודש יוני האחרון שפורסם ב-Circulation אשר בחן את יעילות הטיפול ב- ticagrelor (ברילינטה) בהשוואה לקלופידוגרל במטופלים אם אירוע קורונרי חד (ACS) והיסטוריה של שבץ או TIA , מדווח כי אמנם מדובר במטופלים פגיעים יותר ועם סיכון גבוה יותר לאירועים חוזרים ותמותה, אך שהיעילות היחסית הגבוהה יותר של ברילינטה בהשוואה לקלופידוגרל נשמרת גם בחולים אלה. 

המחברים מסבירים ברקע כי ACS והסטוריה של שבץ או TIA מעלים את הסיכון לאירועים קורונריים חוזרים ודימומים תוך מוחיים, ולכן הייתה חשיבות מיוחדת לבחון את האפקטיביות של טיקגרלור בקבוצה זו. 

החוקרים ניתחו את מימצאי מחקר ה-PLATO תוך שהם משווים את המימצאים במטופלים עם ובלי הסטוריה של שבץ או TIA . מתוך 18,624 משתתפי ה-PLATO , ל-1,152 הייתה הסטוריה של שבץ או TIA. 

מטופלים אלה סבלו מסיכון מוגבר (בהשוואה לאלו שהיו ללא הסטוריה של שבץ/TIA)  ל:


  • אוטם שריר הלב (MI) :שיעור של 11.5% לעומת 6% ,

  •  תמותה :  10.5% לעומת 4.9% ,  

  • שבץ :  3.4% לעומת 1.2%

  •  דימום תוך מוחי : 0.8% לעומת 0.2%

    מבין המטופלים עם הסטוריה של שבץ או TIA , הירידה בסיכון ליעד המחקר המשולב (MI , שבץ, תמותה) עד שנה,  במטופלי הטיקגרלור, בהשוואה לקלופידוגרל , הייתה דומה לזו שהתקבלה עבור כלל משתתפי המחקר:  19% לעומת 20.8% , הבדל שלא היה מובהק סטטיסטי . 

         מבחינת הירידה בסיכון לתמותה, שיעור הירידה במטופלי הטיקגרלור עם רקע של שבץ/TIA היה 7.9% בהשוואה לקלופידוגרל, כאשר הירידה בכלל משתתפי המחקר הייתה 13% (יחס הסיכון כאן היה 0.62 והטווח בר סמך בין 0.42-0.91  ) .

שיעורי הדימומים הכולל כפי שהוגדר ב-PLATO היו דומים בקרב המטופלים עם הסטוריה של שבץ/TIA לכלל אוכלוסיית המחקר (14.6% לעומת 14.9%, יחס סיכון 0.99 ורווח בר סמך של 0.71-1.37), וכך גם לגבי דימומים תוך מוחיים.

החוקרים מסכמים כי מטופלים עם ACS והסטוריה של שבץ איסכמי או TIA נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר לאירועים קלינים מאשר מטופלים ללא אירועים כאלה בעברם.

עם זאת, היעילות ותוצאות הדימומים שהתקבלו בטיפול עם ברילינטה בהשוואה לקלופידוגרל בקבוצת חולים זו היו עקביות עם התוצאות שהתקבלו עבור כלל קבוצת המחקר, עם תועלת ועדיפות קלינית, אשר התבטאה גם בנתוני התמותה.

Circulation. 2012 Jun 12;125(23):2914-21

הערת המערכת: לנתוני מחקר זה חשיבות מיוחדת לאור העובדה שרקע של שבץ/TIA במטופלי ACS מוגדר כהתוויית נגד לטיפול במעכב הטסיות הנוסף מהדור החדש Prasugrel (אפיאנט).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה