צריכת בשר אדום קשורה לסיכון מוגבר לשבץ (Stroke)

מטה אנליזה רחבת היקף המתפרסמת לאחרונה ב-Stroke מראה כי צריכה גבוהה של בשר אדום (טרי או מעובד) כרוכה בסיכון מוגבר לשבץ איסכמי.

המחברים מציינים כי מחקרים פרוספקטיביים של צריכת בשר אדום והקשר לשבץ הראו תוצאות לא עקביות. בכדי לבחון הקשר בוצעה מטה-אנליזה שבאה לסכם את העדויות הקשורות להשפעת בשר אדום (טרי, מעובד, ובסה”כ) על הסיכון לשבץ.

החוקרים זיהו מחקרים באמצעות חיפוש ב-PUBMED עד 26/5/12 ובאמצעות סקירת המקורות של המחקרים שאותרו על ידם. מחקרים פרוספקטיבים שדיווחו על סיכון יחסי (RR) עם 95% רווח בר סמך עבור הקשר בין צריכת בשר אדום לסיכון לשבץ נכללו. התוצאות שולבו באמצעות שימוש במודל רב משתנים.

חמישה מאמרים נכללו במטה-אנליזה שכללה 6 מחקרים פרוספקטיביים שכללו כ-10,600 מקרי שבץ וכ-330,000 משתתפים.

החוקרים חשיבו את הסיכון היחסי של כל עלייה ברמת צריכה יומית של בשר אדום טרי, מעובד, וסה”כ ומצאו שהיה 1.11 (בטווח בר סמך של 1.03-1.20), .1.13 (טווח 1.03-1.24) ו-1.11 (טווח 1.06-1.16) בהתאמה, ללא הטרוגניות בין המחקרים.

ממידע שנותח מ-4 מחקרים שכללו תוצאות עבור סוגים שונים של שבץ, נמצא שהסיכון לשבץ איסכמי היה קשור באופן חיובי עם צריכת בשר אדום טרי  (יחס סיכון 1.13 , טווח 1.00-1.27) , בשר משומר (יחס סיכון 1.15 , בטווח 1.06-1.24 ), וסה”כ בשר אדום (יחס סיכון 1.12, טווח 1.05-1.19 ), ללא הבדל מובהק סטטיסטי בסיכום לשבץ מדמם.

המחברים מסכמים שתוצאות מטה האנליזה שביצעו מצביעות על כך שצריכת בשר אדום טרי ומשומר, וסה”כ בשר אדום מעלה את הסיכון לשבץ כולל ושבץ איסכמי, אך לא לשבץ מדמם.

 Stroke. Published online July 31, 2012

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן