אפשר לשפר את איכות חייהם של חולי סרטן ראש-צוואר/מאמר אורח מאת ד”ר בלאן סאלם

* ד”ר בלאן סאלם, רופא בכיר ומנהל שירות גידולי ראשצוואר וגידולי בלוטת התריס, במערך האונקולוגי של הקריה הרפואית רמב”ם

דמיינו לכם מצב בו אתם כבר לא יכולים ליהנות מריח פריחת ההדרים, לטעום מאכל אהוב, לדבר בקול צלול או לעשות פעולות פשוטות כמו בליעת רוק או צחצוח שיניים. תופעות אלה ועוד רבות אחרות הן מנת חלקם של חולים שאובחנו כלוקים בסרטן ראש-צוואר (Head and neck cancer) . כמו במחלות סרטן רבות נוספות, הטיפולים במחלה זו כרוכים בלא מעט תופעות לוואי קשות, אך במקרה של סרטן ראש-צוואר הן מתבטאות גם בפגיעה משמעותית באיכות חיי החולה, פגיעה שעלולה לגרום לפסקת הטיפול שמובילה להקטנת הסיכוי לריפוי.

סרטן ראש-צוואר שייך לקבוצה של מחלות ממאירות, שמקורן ברקמות של אזורי הראש והצוואר. מדובר בקבוצה של גידולים בבית הבליעה, בית הדיבור (מיתרי הקול), חלל הפה (לשון, שפתיים, חיך קשה, לסת תחתונה), אורופרינקס (שקדים, בסיס לשון, החך הרך), החלק העליון של הוושט, חללי האף, גתות האף (סינוסים) ולוע האף (המצוי בגג החלל שמאחורי חלל האף), בלוטות הרוק.

סרטן ראש?צוואר הוא השישי בשכיחותו מבין מחלות הסרטן ומהווה כ-6% ממקרי הסרטן בעולם. מדי שנה מאובחנים בעולם יותר מחצי מיליון חולים חדשים ויותר מ?350 אלף מתים ממנו בכל שנה. בארץ מאובחנים מדי שנה כ?500 חולים חדשים במחלה, וביניהם גידולי הגרון וחלל הפה הם השכיחים ביותר.

בשלבים המוקדמים של המחלה כמו בשאר הגידולים, נתוני ההחלמה נאמדים ב- 80%-90%.  

למרבה הצער, יותר מ-60% מהחולים בסרטן ראש צוואר מאובחנים בשלב מתקדם, כולל מעורבות של בלוטות הלימפה. במקרה כזה סיכויי הריפוי קטנים בהרבה והטיפולים הנדרשים קשים יותר.

הטיפול המקובל בסרטן ראש-צוואר הוא רב תחומי וכולל ניתוח, טיפול קרינתי, טיפול תרופתי (כימותרפיה וטיפוליים ביולוגיים).

במחלה מתקדמת מקומית הטיפול המקובל כיום הוא טיפול קרינתי לאזור ראש/צוואר משולב עם טיפול כימותרפי בו זמנית. טיפול כזה ניתן כטיפול משלים לאחר ניתוח (גידולי חלל הפה, גידולי מיתרי הקול שהגידול חדר לסחוס) או כטיפול דפיניטיבי ללא צורך בניתוח קודם. הטיפול בקרינה מתבצע באמצעות קרינה מייננת עם אנרגיה גבוהה אשר משמידות את התאים הסרטניים. הטיפול ניתן בדרך-כלל לתקופה של שבעה שבועות, חמישה ימים בשבוע עד למנה של 70 גר’, בשילוב  עם טיפול כימותרפי אשר ניתן פעם בשבוע או פעם כל שלושה שבועות. שילוב הכימותרפיה עם הטיפול הקרינתי הובילה לשיפור בהישרדות, אך גרמה לעלייה משמעותית בתופעות הלוואי, כולל: פצעים בפה, קושי באכילה וירידה במערכת החיסון, כאבים בפה ובלוע העשויים להקשות על בליעת מזון מוצק, ריח רע מהפה, שינוי בחוש הטעם, יובש בפה, בחילות, הקאות, עייפות, נשירת שיער ושינויים בעור שעשויים להתבטא באדמומיות, יובש וקשקשים.

מחקרים שונים הראו שכ- 15% מתמותת החולים שסובלים מסרטן ראש-צוואר מתקדם מקומי נגרמה על-ידי הטיפול המשולב ( כימו-קרינתי ).

כרופאים, מוטלת עלינו המשימה להתמודד בהצלחה עם עצירת המחלה ולהעלות את סיכויי ההישרדות של החולה, אך לא פחות חשובה מזה היא העובדה שעלינו לנסות למנוע ככל הניתן את הפגיעה באיכות חייהם של החולים. מאמץ רב מושקע בגיבוש תכנית טיפולים שתאפשר את היעילות הגבוהה ביותר עם מינימום אפשרי של תופעות לוואי.

אחת הדרכים לצמצם את תופעות הלוואי היא שילוב תרופה ביולוגית – ארביטוקס – עם הטיפול הקיים. שילוב של טיפול קרינתי יחד עם טיפול ביולוגי בארביטוקס בו זמנית הוביל לשיפור בהישרדות בכ- 10% ללא עלייה בתופעות הלוואי ובמיוחד (לפי מחקרו של (CURRAN ללא פגיעה באיכות החיים, לעומת החולים שמקבלים טיפול קרינתי בלבד.

דרך נוספת שעשויה להפחית את שיעור הרעילות וחומרתה הוא שימוש בשיטת ההקרנה IMRT (Intensity Modulated Radiation Therapy ). טכנולוגיה מתקדמת זו מאפשרת הקרנה מדויקת של הגידולים והאזור הפגוע תוך מזעור של מנת הקרינה לרקמות הבריאות הסמוכות. הגבלת מינון הקרינה ומיקודו מאפשרים יעילות גבוהה של הטיפול והפחתה בשיעור היארעות של תופעות הלוואי, ושיפור באיכות החיים של החולים.

הן הרופאים והן המדע מחפשים את האיזון הנכון בין טיפול אופטימאלי ושיפור איכות החיים של החולים. אין ספק שיש משקל כבד ביותר לטיב הטיפול, אך אם הפגיעה באיכות החיים תהיה כה קשה ובשל כך החולה יחליט להפסיק את הטיפול, לא יועילו כל הטכנולוגיות והתרופות שעומדות לרשות הרפואה כיוון שבמקרים רבים איכות החיים היא הבסיס להיתכנות של יעילות הטיפול.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה