מטה-אנליזה לא מצאה תועלת קרדיווסקולארית לחומצות שומן אומגה-שלוש (JAMA)

מבטה-אנליזה שבחנה את ההשפעות של חומצות שומן אומגה-שלוש בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם עולה כי לתוספים אין השפעה על תוצאות קליניות דוגמת תמותה מכל-סיבה, תמותה לבבית, מוות פתאומי, אוטם לבבי, או אירועים מוחיים. החוקרים זיהו מגמה לתועלת במניעת מוות פתאומי, אך הירידה לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

הסקירה לקחה בחשבון את המחקרים שפורסמו בעבר ולאחרונה, ומצא כי חומצות שומן אומגה-שלוש לא הפחיתו משמעותית את שיעורי ההיארעות של אירועים קרדיווסקולאריים. עם זאת, זוהתה מגמה לתועלת במונחים של מוות פתאומי, עם ירידה של כ-13%, כמו גם במקרים של אוטם לבבי, עם ירידה של כ-10%, אך הירידה אלא הייתה מובהקת סטטיסטית. לכן, החוקרים מסכמים כי מהסקירה הנוכחית ומחקרים אחרים שפורסמו לאחרונה עולה כי ההשפעות של תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש בחולים בסיכון גבוה הן די נמוכות. הטיפול חסר תופעות לוואי, אך חסר גם תועלת משמעותית.

החוקרים כותבים כי מספר קווים מנחים, דוגמת ה-European Society of Cardiology, ממליצים על מתן חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות, בין אם בצורת תוספים או שינויים תזונתיים, לאחר אוטם לבבי. למרות ההמלצות, ישנה מחלוקת רבה וחוסר-ודאות בנוגע לתועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש על הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים. כיום, מנהל התרופות והמזון האמריקאי אישר את השימוש בחומצות שומן אומגה-שלוש במינון גבוה לטיפול ברמות טריגליצרידים גבוהות בחולים עם היפרטריגליצרידמיה.

הסקירה כללה 20 מחקרים קליניים עם כ-70,000 חולים. חלק מהמחקרים פורסמו כבר בשנת 1989, אך למעלה ממחצית המחקרים הקליניים פורסמו כאשר סטטינים הומלצו באופן שגרתי להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. המינון הממוצע של אומגה-שלוש במחקר עמד על 1.5 גרם ליום וחציון משך הטיפול היה שנתיים.

לאור התוצאות השליליות, החוקרים כותבים כי הטיפולים כיום עשויים להשפיע על הנתונים. חולים בסיכון גבוה נוטלים כיום אספירין וסטטינים, לכן ערכי LDL הרבה יותר נמוכים והיתרונות האפשריים של הפחתת התמותה עם טיפולים אחרים, כולל אומגה-שלוש, הם שוליים.

JAMA 2012; 308: 1024-1033

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה