זרניך נמצא ברמות גבוהות באורז

מתוצאות בדיקות חדשות עולה כי זרניך (ארסן) מצוי במגוון רחב של מוצרי אורז, לעיתים ברמות גבוהות מהסף הבטוח שנקבע במי שתייה.

ברקע מסבירים המומחים כי ברמות גבוהות, זרניך עשויה לגרום לשינויים בצבע העור, לכאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים, נימול, שיתוק ועיוורון. אך ברמות הנמוכות אליהן נחשפים מרבית האנשים דרך מזון ומי שתייה, הסכנות פחות ברורות. באנשים השותים לאורך זמן מי שתייה עם כמויות מתונות של זרניך גבוהות מהרמות האופייניות בארצות הברית  – תועדו שיעורים גבוהים יותר של ממאירויות של השלפוחית, הריאות והעור. חשיפה ארוכת-טווח נקשרה גם עם מחלות לב, ובילדים, עם בעיות למידה והפרעות אינטליגנציה.

בדיווח מטעם ה-Consumer Report פורסם כי בעקבות בדיקות של 60 מוצרים, הומלץ לילדים ולמבוגרים לעקוב אחר כמות האורז שאוכלים ממקורות שונים, במטרה להפחית את החשיפה שלהם לזרניך, שנקשר עם התפתחות מחלות ממאירות, מחלות לב וירידה בתפקוד המוחי בילדים צעירים.

החוקרים מזהירים הורים כי כל מוצרי דגני אורז שנבחנו הכילו זרניך. תוצאות אלו מפתיעות מאחר שדגני אורז מהווים לעיתים קרובות את המזון המוצק הראשון שניתן לתינוקות. על הורים ומטפלים להגביל את כמות מוצרי האורז הניתנת לילדים.

מנהל התרופות והמזון האמריקאי בחן 200 מוצרי אורז שונים ומצא רמות מזיקות של זרניך, העולות בקנה אחד עם הדיווח מטעם ה-Consumer Report. הבדיקות כללו הערכה של מוצרי אורז, כולל דגנים לתינוקות, דגנים רגילים בקופסא, עוגות אורז, חלב אורז ואורז לבן וחום. הן מוצרי אורז אורגניים והן מוצרים לא-אורגניים הכילו זרניך.

החוקרים מצאו כי מנה אחת של אורז ברמות הגבוהות ביותר שנמצאו במחקרים עשויה לחשוף אדם לכמות גדולה יותר של זרניך מהמותרת במי השתייה לפי ה-EPA.

על-בסיס הממצאים, ה-Consumer Reports ו-Madigan קראו למנהל התרופות והמזון האמריקאי להגביל את כמות הזרניך באורז ובמוצרי אורז. מהסוכנות נמסר כי הנושא דורש מחקרים נוספים וכי בכוונתם להמשיך ולבחון מוצרי אורז נוספים, במטרה לבדיקות 1,2000 מוצרים עד לסוף השנה הנוכחית. בשלב זה, אין מספיק עדויות בכדי להמליץ על הגבלת צריכת האורז בתזונה.

ההמלצה לעת עתה הינה להמשיך בדיאטה מאוזנת, הכוללת מגוון רחב של דגנים.

Consumer Reports: “Arsenic in Your Food”

FDA: “Arsenic Data Analysis

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה