ההשפעה של טיפול הורמונאלי חליפי בנשים זמן קצר לאחר מנופאוזה (BMJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי בנשים זמן קצר לאחר מנופאוזה הפחית משמעותית את הסיכון לתמותה, אוטם לבבי, או אי-ספיקת לב, וכי בנשים לאחר-מנופאוזה שהחלו בטיפול בשלב מוקדם ולמשך למעלה מעשר שנים, לא נרשמה עליה משמעותית בסיכון לסרטן שד או אירועים מוחיים.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר DOPS (Danish Osteoporosis Prevention Study), שכלל 1,006 נשים בריאות בגילאי 45-58 שנים, זמן קצר לאחר-מנופאוזה, או עם תסמינים האופייניים לתקופה שסביב המנופאוזה ורמות FSH בדם לאחר-מנופאוזה, שחולקו באקראי לטיפול הורמונאלי חליפי (502 נשים) או לקבוצת ביקורת (504 נשים), בין השנים 1990-1993. נשים שעברו כריתת רחם נכללו במידה והיו בגילאי 45-52 שנים, עם ערכי FSH מתועדים בטווח אופייני לאחר-מנופאוזה.

נשים בקבוצת ההתערבות עם רחם שמור, קיבלו טיפול באסטרדיול ו-Norethisterone Acetate ונשים לאחר כריתת רחם טופלו באסטרדיול במינון שני מיליגרם ליום. הנשים היו בגיל ממוצע של חמישים שנים , כשבעה חודשים, בממוצע, לאחר מנופאוזה. התוצא הסיום כלל מדד משולב של תמותה, אשפוז בשל אי-ספיקת לב ואוטם לבבי.

ההתערבות הופסקה באוגוסט 2002 לאחר כ-11 שנים בשל דיווחים על תופעות לוואי ממחקרים אחרים, אך המשתתפות היו במעקב עד לתמותה, מחלה קרדיווסקולארית וממאירות למשך עד 16 שנים.

מהתוצאות עולה כי לאחר עשר שנות התערבות, תוצא הסיום העיקרי תועד ב-16 נשים בקבוצת הטיפול, בהשוואה ל-33 שנים בקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 0.48, p=0.015) ו-15 מקרי תמותה, בהשוואה ל-26 מקרי תמותה (0.57, p=0.084). הירידה באירועים קרדיווסקולאריים לא לוותה בעליה בשיעור הממאירויות (36 בקבוצת הטיפול לעומת 39 בקבוצת הביקורת, p=0.71) או בממאירויות של השד (10 בקבוצת הטיפול לעומת 17 בקבוצת הביקורת, p=0.17).

יחס הסיכון לפקקת ורידים עמוקים עמד על 2.01 (שני מקרים בקבוצת הטיפול לעומת מקרה אחד בקבוצת הביקורת) ויחס הסיכון לאירוע מוחי עמד על 0.77 (11 בקבוצת ההתערבות לעומת 14 בקבוצת הביקורת).

לאחר 16 שנים, הירידה בתוצא המשולב העיקרי עדיין נראתה לעין ולא לוותה בעליה בסיכון למחלות ממאירות.

החוקרים מציינים כי למחקר מספר מגבלות, כולל מבנה תווית-פתוחה, ללא פלסבו או הקצאה סמויה, והכללת נשים בריאות לאחר-מנופאוזה. עם זאת, הם טוענים כי זהו המחקר הראשון עם עשר שנות הקצאה אקראית.

BMJ 2012;345:e6409

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה