השוואה בין Propranolol ובין סטרואידים בטיפול בהמנגיומה ביילודים (מתוך הכנס השנתי מטעם ASPS)

טיפול ב-Propranolol עשוי להיות יעיל יותר מטיפול בסטרואידים להקלה על המנגיומה עורית ביילודים, כך עולה מתוצאות סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American of Plastic Surgeons. החוקרים מדווחים כי הטיפול ב-Propranolol לווה ביעילות גבוהה יותר מסטרואידים, לאחר טיפול סיסטמי או מקומי. הטיפול בסטרואידים לווה גם בהכפלת שיעור תופעות הלוואי, בהשוואה ל-Propranolol.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המנגיומה ביילודים הינה הגידול הוסקולארי השפיר הנפוץ ביותר בינקות, עם שכיחות של 1.0-2.5% מהתינוקות הלבנים, בעיקר בבנות. התערבות מוקדמת נדרשת במספר מצבים: חסימת שדה ראיה, חסימה נשימתית, אי-ספיקת לב, דימום חמור והפרעה ניכרת במראה.

במטרה להעריך את התועלת של סטרואידים ו-Propranolol, החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של דיווחים שפורסמו בין 1946-2012. הסקירה כללה מחקרים פרוספקטיביים, רטרוספקטיביים ואקראיים-מבוקרים שדיווחו על תופעות לוואי, משך טיפול ושיעורי הצלחה.

מבין 1162 מחקרים שנבחרו לסקירה, 16 העריכו את הטיפול בסטרואידים (2629 חולים), 25 העריכו את הטיפול ב-Propranolol (795 חולים), ושלושה בחנו את שני הטיפולים. מרבית המחקרים (74%) היו רטרוספקטיביים, אך שלושה (8%) היו מחקרים אקראיים ומבוקרים.

המינון הנפוץ ביותר של סטרואידים היה 2-3 מ”ג לק”ג ליום, ומשך הטיפול האופייני היה 4-12 שבועות. בקרב חולים שטופלו בסטרואידים, היעילות הכללת, בהשוואה לביקורות, עמדה על 69.1% (p<0.001).

המינון הנפוץ ביותר של Propranolol היה 1 מ”ג לק”ג ליום, ומשך הטיפול נע בין 4 שבועות עד 12 חודשים. בקרב מטופלים ב-Propranolol, היעילות הכוללת עמדה על 97.3%, בהשוואה לביקורות.

תופעות הלוואי הנפוצות של סטרואידים, תועדו ב-475 חולים (17.6%), וכללו הפרעה בגדילה (6%), פני ירח (5%), אוסטיאופורוזיס (2%), זיהומים פטרייתיים (2%) ויתר לחץ דם (2%).

תופעות הלוואי הנפוצות של Propranolol זוהו ב-77 חולים (9.6%) וכללו ישנוניות (2%), גפיים קרות (2%), שלשולים (2%) ועייפות (1%).

החוקרים סבורים כי Propranolol עשוי לשמש כטיפול עדיף על סטרואידים בטיפול בהמנגיומה עורית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ASPS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה