היתרון של ניתוח מעקפים ללא מכונת לב-ריאה בחולים בסיכון גבוה (מתוך כנס Canadian Cardiovascular Congress)

למרות שמתוצאות מחקר CORONARY היו ניטראליות, מניתוח נוסף של ממצאי המחקר, שתוצאותיו הוצגו במהלך כנס ה-Canadian Cardiovascular Congress , עולה ממצא מפתיע, העומד מעט בניגוד למצופה, לפיו בחולים בסיכון מוגבר לתמותה עקב הניתוח, הייתה תועלת לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ללא שימוש במכונת לב-ריאה, בעוד שבחולים בסיכון נמוך התוצאות נטו להיות טובות יותר עם ניתוח עם חיבור למכונת לב-ריאה.

מחקר CORONARY כלל 4752 חולים מ-19 מדינות, שחולקו באקראי לניתוח מעקפים עם מכונת לב ריאה וללא מכונת לב-ריאה, שהיו במעקב למשך חמש שנים. לא זוהה הבדל בתוצא העיקרי שכלל שילוב של תמותה, אוטם לבבי, אירועים מוחיים, או אי-ספיקת כליות חדשה לאחר 30 ימים בשתי קבוצות המחקר. התוצא העיקרי תועד ב-9.8% מהחולים שלא חוברו למכונת לב-ריאה, בהשוואה ל-10.3% מהחולים שחוברו למכונה (יחס סיכון של 0.95).

עם זאת, בחינה מעמיקה יותר של הנתונים גילתה כי הסיכון לתמותה או אוטם לבבי, אירוע מוחי, או אי-ספיקת כליות חדשה לאחר 30 ימים, היה גבוה יותר עם ניתוח מעקפים ללא שימוש במכונת לב-ריאה בשני אזורים של המחקר (יחס סיכון של 1.12 בסין ו-1.14 בהודו). הסיכון היה נמוך יותר בשני אזורים אחרים (יחס סיכון של 0.68 בדרום אמריקה ו-0.89 בשילוב צפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה).

הבדלים אזוריים אלו לא הוסברו מהבדלים באנטומיה הכלילית או בניסיון של המנתחים. למעשה, כל המנתחים במחקר היו מנוסים מאוד.

עם זאת, מודל EuroSCORE שהעריך את הסיכון לתמותה מניתוח לבבי, על-בסיס משתנים קדם-ניתוחיים, שפך מעט אור על ההבדלים הגיאוגרפיים בתוצאות. שיעור החולים בסיכון נמוך היה גבוה כמעט כפליים בהודו (40.7%) וסין (36.2%), בהשוואה לדרום אמריקה (22.8%) או שילוב שכלל את אזור צפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה (20.2%). בחולים בסיכון נמוך עם מדד EuroSCORE של 0-2 זוהתה מגמה לפיה שיעור האירועים היה גבוה יותר עם ניתוחים ללא מכונת לב-ריאה, בהשוואה לניתוחים עם מכונת לב-ריאה (יחס סיכון של 1.35).

ההיפך היה נכון גם כן. בחולים בסיכון בינוני וגבוה עם מדד EuroSCORE של למעלה מ-3 נטו להיות פחות אירועים עם ניתוחים ללא מכונת לב-ריאה, בהשוואה לניתוחים עם מכונת לב-ריאה (יחס סיכון של 0.87).

במטרה לנסות ולזהות הבדלים אחרים, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 830 חולים ממרכזים קנדיים. החוקרים מצאו כי במרכזים קנדיים, בחולים לאחר ניתוח מעקפים ללא שימוש במכונת לב-ריאה שיעור האירועים היה נמוך משמעותית, בהשוואה לחולים שעברו ניתוח מעקפים עם מכונת לב-ריאה.

בדומה לכלל מדגם המחקר, בחולים מקנדה התוצאות לאחר שני הניתוחים היו קשורות עם מדדי EuroSCORE.

על מנתחי לב להתאים את הטכניקות שלהם בהתאם למטופליהם. לאור ממצאי המחקר, החוקרים ממליצים לשקול ניתוחים עם חיבור למכונת לב-ריאה בחולים בסיכון נמוך, ולוותר על השימוש במכונה בחולים בסיכון גבוה.

Canadian Cardiovascular Congress 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה