דיאטה עתירת פחמימות מעלה את הסיכון להישנות ממאירות של המעי הגס (J Natl Cancer Inst)

דיאטה לאחר אבחנה של מחלה ממארת עשויה להשפיע על התוצאות, כך לפי מחקר חדש שעקב אחר חולים עם ממאירות של המעי הגס, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Journal of the National Cancer Institute.

החוקרים מצאו כי בחולים עם דיאטה עתירת פחמימות הסיכון להישנות היה גבוה כמעט כפליים, בהשוואה לאלו שאכלו באופן מאוזן יותר, וההשפעה הייתה בולטת במיוחד בחולים שמנים או בעלי עודף משקל.

לדברי החוקרים, מאמינים כי דיאטה עתירת פחמימות מעלה את רמות האינסולין, כאשר ידוע כי אינסולין ו-IGF (Insulin Growth Factor) מעודדים גדילת תאים.

כל החולים במחקר הנוכחי אובחנו עם סרטן מעי גס מתקדם מקומית (שלב III); בחולים אלו הישנות נובעת ממיקרו-גרורות וההשערה היא כי אינסולין ו-IGF מאפשרים את הגדילה וההתפשטות של התאים המיקרוסקופיים הללו.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר חולים עם סרטן מעי גס בשלב III, שלקחו חלק במחקר CALGB (Cancer and Leukemia Group B). כל המשתתפים עברו ניתוח להסרת הגידול הראשוני ולאחר כן קיבלו טיפול כימותרפי ב-5-Fluorouracil ו-Leucoviorin.

המשתתפים השלימו שאלוני תזונה במהלך המחקר ושישה חודשים לאחר המחקר. החוקרים התבססו על האינפורמציה בכדי לבחון את ההשפעות של התזונה על תוצאות הממאירות.

החוקרים ניתחו את הנתונים אודות כ-1,000 חולים, תוך הערכת צריכת הפחמימות הכוללת, האינדקס הגליקמי והעומס הגליקמי.

בסה”כ, בחולים עם העומס הגליקמי הגבוה ביותר וצריכת הפחמימות הרבה ביותר נרשמה עליה של 80% בהישנות סרטן מעי גס או תמותה, בהשוואה לאלו שצרכו את הכמות הקטנה ביותר (יחס סיכון מתוקן של 1.79, p<0.0001).

עם זאת, השפעה זו השתנתה לפי מדד מסת הגוף, הקשר היה בולט בחולים בעלי עודף משקל או השמנה, אך לא באלו עם מדד מסת גוף תקין. מומחים מדגישים כי מדובר במחקר תצפיתי, וכי אינו מוכיח כי דיאטה בעלת ערך גליקמי גבוה וצריכת פחמימות רבה, עשויה להוביל להישנות סרטן מעי גס. עם זאת, הממצאים מרמזים כי גורמים תזונתיים אלו עשויים לשחק תפקיד ועשויים לשחק תפקיד בשיפור נוסף של הישרדות החולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר בהחלט תומכים ברעיון לפיו דיאטה עשויה להשפיע על התקדמות סרטן מעי גס, והחולים והרופאים המטפלים צריכים לקחת זאת בחשבון בקביעת התוכניות לאחר הטיפול. עם זאת, דרוש מחקר נוסף לאישור הממצאים.

J Natl Cancer Inst. Published online November 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה