האם נמצא ביומרקר לזיהוי כאב כרוני בגב התחתון? (Cerebral Cortex)


כ-100 מיליון אמריקים סובלים מכאב גב כרוני, ורבים מהסובלים מהכאב הם צעירים שפעילותם נפגעת ממצב זה. לאור ההשפעה הגדולה של כאבים כרוניים בגב התחתון על התפקוד האישי וכן ההשלכות הסוציואקונומיות שנלוות לאבחון זה, היכולת לכמת באופן אובייקטיבי מצב של כאב תוכל לסייע באבחונו וזיהויו.  לפי מחקר שפורסם השבוע ב- Cerbral Cortex, מצאו החוקרים כי כאב כרוני בגב התחתון אופיין בתבנית של שינויים בחומר האפור , שינויים מספיק מובחנים שאולי יספיקו בעתיד כדי ליצור אבחנה מבדלת כזו ובעצם להוות ביומרקר לכאב כרוני בגב התחתון.

החוקרים מצאו כי בשימוש באלגוריתם ממוחשב ניתן היה לצפות בדיוק של 76% את הנוכחות של כאב כרוני בגב התחתון. מחקרים קודמים שעסקו בכאבי גב כרוניים כללו מטופלים שעברו הדמיות לזיהוי אילו מן האזורים במח היו פעילים. החוקרים ניסו לשאול למעשה האם הההדמייה המוחית תוכל לזהות מתי אדם סובל מכאב גב ומתי לא. כדי לעשות זאת, החוקרים כללו 47 מטופלים עם כאב לא נוירופטי בגב התחתון ו-47 נבדקי ביקורת בריאים.

החוקרים השתמשו באלגוריתם רב משתנים בעל יכולת למידה, ב-support vector machines (SVM), כדי לנתח את סריקות ה-MRI ולזהות תבניות חוזרות בצפיפות החומר האפור שיאפשר להבחין בין נבדקים עם כאב כרוני בגב תחתון לנבדקים הבריאים. 

באמצעות אנליזת SVM נראה כי כאב גב תחתון אופיין באמצעות שינוי בתבנית בחומר האפור. אזורי מפתח בהם היתה עליה בצפיפות של החומר האפור כללו את ה- left medial orbital gyrus ואת ה- cuneus הימני (secondary visual cortex), בעוד שאזורים שנראתה בהן ירידה בצפיפות החומר האפור היו בצרבלום, באונה הטמפורלית, בקורטקס הסומטוסנסורי, בקורטקס המוטורי וכן ב- calcarine sulcus (ה-(primary visual cortex , כמו גם ב- dorsolateral prefrontal cortexהימני.

 ה-SVM הראה דיוק, רגישות וספציפיות של כ-76% בזיהוי מקרים של כאב כרוני בגב התחתון והחוקרים משוכנעים כי הטכנולוגיה תוכל להמשיך ולהשתפר בעתיד.

לכתבה במדסקייפ

למחקר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה