היפוגליקמיה מעלה את הסיכון לתמותה באשפוז (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care, עולה כי היפוגליקמיה מעלה את הסיכון לתמותה בחולים מאושפזים, בין אם מדובר באירועים על-רקע אינסולין או באירועים ספונטאניים.

מדגם המחקר כלל 1,096 חולים מאושפזים עם לפחות דגימת דם אחת עם ערכי סוכר של 50 מ”ג לד”ל ומטה במהלך אשפוזם. מבין אלו, 961 מקרים היו על-רקע אינסולין ו-135 אינם על-רקע אינסולין. אף אחד מהמאושפזים לא קיבל  טיפול פומי לסוכרת בזמן אשפוזו.

קבוצת הביקורת כללה 1,794 חולים מאושפזים במהלך אותה תקופה, התואמים בגיל, מין וגזע, ללא אירועים של ערכי סוכר נמוכים מ-70 מ”ג לד”ל במהלך אשפוזם. מבין אלו, 736 חולים טופלו באינסולין ו-1,058 לא טופלו באינסולין.

שיעורי התמותה באשפוז עמדו על 22.1% בכלל החולים עם אירועי היפוגליקמיה, בהשוואה לפחות מ-2.5% בקבוצת הביקורת, הבדל מובהק של פי תשע. מבין כלל החולים עם אירועי היפוגליקמיה, שיעורי התמותה היו נמוכים משמעותית באלו שטופלו באינסולין (20.3%), בהשוואה לחולים עם אירועי היפוגליקמיה ספונטאניים (34.8%).

עם זאת, מבין כלל החולים שטופלו באינסולין, שיעורי התמותה היו גבוהים יותר משמעותית באלו שפיתחו היפוגליקמיה, בהשוואה לחולים ללא אירועים אלו (20.3% לעומת 4.5%, p<0.0001).

חולים שלא טופלו באינסולין עם אירועי היפוגליקמיה ספונטאניים היו החולים הקשים ביותר, עם מדד CCI (Charlson Comorbidity Index) ממוצע של 2.4, לאחריהם חולים שטופלו באינסולין עם היפוגליקמיה (מדד CCI של 1.8) וחולים שטופלו באינסולין ללא אירועי היפוגליקמיה (מדד CCI של 1.5). חולים ללא-אינסולין ללא אירועי היפוגליקמיה היו החולים הכי פחות קשים (מדד CCI של 1.1).

שיעור האשפוזים ליחידות טיפול נמרץ היה הגבוה ביותר בקבוצת המטופלים באינסולין עם אירועי היפוגליקמיה (62.0%), לאחריהן קבוצת החולים ללא-אינסולין עם היפוגליקמיה (51.1%). בחולים ללא אירועי היפוגליקמיה נרשם סיכוי נמוך יותר לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ (29.1% באלו שטופלו באינסולין בהשוואה ל-10.1% באלו שלא טופלו באינסולין). מניתוח סטטיסטי עלה קשר בין אשפוז ביחידות טיפול נמרץ ובין עליה בשיעורי התמותה, בעוד שמין נקבה וטיפול באינסולין הפחיתו את הסיכון.

מניתוח רב-משתנים לאחר תקנון למדד CCI, גיל, מין ואשפוז ליחידת טיפול נמרץ, יחס הסיכויים לתמותה לאחר היפוגליקמיה באלו שטופלו באינסולין, בהשוואה לאלו שלא טופלו באינסולין, עמד על 0.34.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היפוגליקמיה בחולים מאושפזים מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בהשוואה לשיעורי התמותה במאושפזים ללא היפוגליקמיה.

Diabetes Care. Published online December 17, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה