הצורך בקביעת קריטריה מתאימה לניתוחים אלקטיביים (New England Journal of Medicine)

במאמר שפורסם ב-New England Journal of Medicine לאחרונה נטען כי שימוש בקריטריה מבוססת עדויות בארצות הברית, כדי לזהות את התועלת שישיגו פציינטים מניתוחים אלקטיביים, היה מביא לצמצום העלייה בהוצאות שירותי הבריאות ולשיפור באיכות הטיפול. 

לדברי הכותבים, רבים מהניתוחים האלקטיביים השכיחים הם חסרי קריטריונים מתאימים בבחירת המועמדים לניתוח. החוקרים השתמשו בהליך החלפת מפרק כדוגמא לניתוח אלקטיבי כזה: למעלה ממיליון ניתוחים אלקטיביים להחלפת מפרק הירך והברך נערכו בארצות הברית ב-2009. חלק מן המטופלים פנו לניתוח כדי לשמור על אורח חיים אקטיבי ופעלתני , ואחרים, שסבלו מארתריטיס, עברו את הניתוח כדי לבצע פעולות בחיי היום יום ללא כאב.

החוקרים טוענים שעם מגפת ההשמנה המחמירה ועם עליה בגיל האוכלוסיה, צפוי שתוך כעשרים שנים יהיה צורך ב-4 מיליון ניתוחים בשנה בארצות הברית, כשלמעלה מ-50% מהמטופלים הם בני פחות מ-65. לפי מבחני התאמה להליך הניתוחי שהעמידו מדינות שונות, בין 20-40% מהמועמדים לא עמדו בקריטריונים. חיסכון אפשרי, במידה ויופעלו מבחני התאמה, יהיה בכך שללא החזר מחברות הביטוח הרפואיות או מהמדינה רק מיעוט קטן מאלו שימצאו לא מתאימים יחליטו או יוכלו לשלם על הניתוח בעצמם. תוצאה שניה אפשרית היא שירידה בעומס וכמות הניתוחים תפחית גם את הצורך בטיפול בסיבוכים ותופעות לוואי של ניתוחים שלא היה בהם צורך מלכתחילה.

עם זאת, יש לתת את הדעת כי לא ברור כיצד ישפיעו בדיוק שינויים כאלה על מספר הניתוחים להחלפת מפרק בארצות הברית, וכי מדובר בתהליך יעיל בסך הכל שהוא עצמו חסכוני עבור החברה: במבוגרים העוברים את הניתוח יש שיפור של איכות החיים ושמירה על עצמאות, שמורידה נטל כספי מהמדינה, ובצעירים יותר, ניתוח כזה יכול לשמר את יכולתם לעבוד ולשלם מיסים, כך שהערך של החלפת המפרק עשוי להיות נמוך יותר עבור המדינה מאשר העלות של הניתוח עצמו.

החוקרים מכירים בכך שיצירה של קריטריונים מתאימים לניתוחים אלקטיביים מורכבת ומסובכת ותלויה בשיתוף פעולה של גופים בעלי אינטרסים שונים, כמו חברות הביטוח, הרופאים והמטופלים ולכן הם מעוניינים שבעלי ידע ועניין ישתפו פעולה ביצירה של קריטריונים כאלה, אם מדובר ברופאים מנתחים, גורמים העוסקים בשיקום, רופאי משפחה ואחרים. לדידם, אם יצליחו ליצור קריטריונים יעילים מבוססי עובדות והוכחות, שיהיו מוסכמים על בעלי המקצוע והמטפלים שישתמשו בהם בצורה נבונה, הם יוכלו לשפר את איכותם ויעילותם של הניתוחים האלקטיביים.

למאמר ב-NEJM

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה