להתערבות ניתוחית יש תועלת גם כאשר גידולי GIST מגיבים לטיפול בגליבק (מתוך כנס Gastrointestinal Cancers Symposium)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס Gastrointestinal Cancers Symposium עולה כי להתערבות ניתוחית יש תועלת הישרדותית בחולים עם גידולים גרורתיים או חוזרים מסוג GIST (Gastrointestinal Stromal Tumor) המגיבים לטיפול בגליבק (Imatinib). למעשה, שיעורי ההישרדות טובים יותר משמעותית, בהשוואה לחולים הממשיכים בטיפול בגליבק, ללא התערבות ניתוחית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גליבק מהווה כיום קו-טיפול ראשון במקרים של GIST גרורתי או חוזר, וכ-8-85% מהחולים מגיבים לטיפול. עם זאת, מרבית החולים מפתחים בסופו של דבר עמידות לתרופה, והפוגה מלאה היא נדירה. גם כאשר החולים מגיבים לטיפול בגליבק, ישנם נגעי גידול שיירים, התורמים להתפתחות עמידות לתרופה. מכאן עולה כי יש מקום להסרה ניתוחית של שיירי הגידול, וייתכן שיפור בהישרדות החולים.

הקונצנזוס בקרב מומחים היה כי הוספת ניתוח לגליבק עשויה להועיל לחולים, אך העדויות הקליניות בנושא מעטות מאוד. מחקרים קודמים עקבו אחר חולים שעברו ניתוח בלבד, בעוד שהמחקר הנוכחי השווה חולים שעברו ניתוח עם אלו שלא עברו ניתוח.

92 מהמשתתפים במחקר המשיכו בנטילת טיפול בגליבק ו-42 נטלו גליבק אך עברו גם ניתוח להסרת שיירי הגידול. חולים בקבוצת ההתערבות הניתוחית היו צעירים יותר, עם גידולים קטנים יותר.

לא כל החולים מתאימים לניתוח להסרת שיירי הגידול, אך בכשליש מהחולים ניתן להשלים ניתוח להסרת שיירי הגידול.

בחולים שעברו ניתוח תועדו תוצאות טובות יותר משמעותית, בהשוואה לאלו שטופלו תרופתית בלבד (חציון הישרדות ללא התקדמות של 87.7 לעומת 42.8 חודשים). חציון ההישרדות הכולל עדיין לא חושב בקבוצת הניתוח, אך עמד על 88.8 חודשים עם טיפול בגליבק בלבד.

ממצאי המחקר תומכים בהסרה ניתוחית של שיירי הגידול לאחר שליטה במחלה עם טיפול תרופתי בגליבק בחולים עם הישנות GIST או גידול גרורתי.

מתוך כנס Gastrointestinal Cancers Symposium

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה