מחסור באנשי צוות רפואי בבתי חולים פוגע בטיפול בחולים (JAMA)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מתפרסמות תוצאות מחקר מהן עולה כי 36% מהרופאים הבכירים בבתי חולים מדווחים כי נדרשים לטפל בעומס חולים מסוכן, למעלה מפעם בשבוע, עם פגיעה בתקשורת, טעויות בטיפול, בדיקות מיותרות ולעיתים סיבוכים ותמותה עקב המחסור באנשי צוות ביחס למספר החולים.

החוקרים כותבים כי מחקרים קודמים הדגימו את ההשפעות המזיקות של מחסור באנשי צוות רפואי, בעיקר מתמחים ואחיות. כעת הם ביקשו לקבוע אם קיים קשר דומה בין בטיחות הטיפול בחולים ובין עומס העבודה המוטל על הרופאים הבכירים. לשם כך, הם ערכו סקר שכלל 890 רופאים שעבדו בבתי-חולים, כאשר כ-60% מהנשאלים השיבו לסקר.

הסקר ביקש מהמשיבים להתייחס רק לשעות העבודה הסטנדרטיות שלהם במהלך היום. הרופאים דיווחו כי ביכולתם לטפל בבטחה ב-15 חולים בכל משמרת (ללא פירוט מספר השעות בכל משמרת), כל עוד עסקו רק בחובות קליניות.

כאשר החוקרים התבססו על הערכה זו ככלל אצבע, 40% מהרופאים הבכירים דיווחו כי מספר החולים בהם נדרשים לטפל עולה על המספר הבטוח, לפחות פעם בחודש, כאשר 36% דיווחו כי לפחות פעם בשבוע נדרשו לטפל בעומס חולים מוגזם.

לעומס עבודה לא-בטוח לעיתים קרובות או לעיתים קרובות מאוד היו השלכות רבות, כפי שמדווחים הרופאים בסקר: 25% לא הצליחו לדון באופן מלא באפשרויות הטיפול עם החולים או לתת מענה לשאלות החולים ובני משפחתם; 22% הזמינו בדיקות, פרוצדורות, בדיקות הדמיה וייעוצים, שייתכן והיו מיותרים, מאחר שלא היה להם די זמן להעריך נכונה את מצב החולה בעצמם; 19% דיווחו על פגיעה בשביעות הרצון של החולים;  7% דיווחו על טעות בטיפול או במתן תרופה.

בנוסף, עומס עבודה לא-בטיחותי לעיתים קרובות או לעיתים קרובות מאוד הוביל למספר סיבוכים: מעבר לטיפול אינטנסיבי יותר (10%), תחלואה או סיבוכים (7%), דיווח על תקלות מצד רופא או אדם אחר (6%) ותמותה (5%).

החוקרים ממליצים לבתי חולים לבחון באופן שגרתי את עומס העבודה של הרופאים הבכירים, ליצור סטנדרטים להגדרת עומס עבודה בטוח ולפתח דרכים לשמירה על רמת הטיפול ההולמת מצד הרופאים. הם קוראים לגורמים הרלבנטיים למצוא דרכים לצמצם את העלויות כך שלא תהיה פגיעה בטיפול בחולים.

JAMA Intern Med. Published online January 28, 2013

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

נראה שלאור הדיווחים על הצפיפות והמחסור במשאבים בחדרי המיון והפנימיות בימים אלה בארץ, שמסקנות המחקר כנראה מאוד רלבנטיות גם למציאות הנוכחית בישראל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה