הקשר בין רמות ויטמין D לתגובה הוירולוגית לטיפול בנשאי HIV ו-HCV (מתוך AIDS)

מחקר חדש קובע כי רמות נמוכות של ויטמין D בנשאי HIV ו-HCV פוגעות בתגובה הוירולוגית לטיפול.

החוקרים מסבירים ברקע כי רמות נמוכות של ויטמין D (25-hydroxyvitamin D [25(OH)D]) שכיחות באנשים שהם נשאים גם של HIV ושל-HCV, והם נקשרו בעבר לפיברוזיס של הכבד.

 עם זאת, לא נמצא עד כה קשר בין רמות של 25(OH)D לבין התגובה ל- PEGIFN + RBV (pegylated interferon α-2a/2b + ribavirin) בקבוצת הנשאים הזו.

החוקרים בחנו פרמטרים הקשורים להדבקה ב-HIV ו- HCV, מימצאי ביופסיות של הכבד כמו גם התגובה הוירולוגית ב-65 מטופלים שקיבלו טיפול PEGIFN + RBV עבור הפטיטיס C כרונית (CHC).

רמות 25(OH)D הוערכו רטרוספקטיבית באמצעות דגימות של הסרום שנלקחו טרם הטיפול. 

 המשתתפים חולקו לקבוצות  לפי רמות ה-25(OH)D בסרום ע”פ הגדרה של רמה רגילה ( קבוצת D-NORM, (>30 ng/m, רמות נמוכות ((1030 ng/ml; D-INSUFF וחוסר : קבוצת D-DEF  עם ערך נמוך מ- 10 ng/ml  

HCV-GT 1/4, ,עומס גבוה של HCV-RNA  (שהוגדר כ- (>6 × 105 IU/ml, פיברוזיס מתקדם בכבד (METAVIR F3/F4) ו- IL28B rs12979860non-C/C  נכללו כולם כגורמי סיכון לכשל בטיפול במטופלים הללו.

מכלל המשתתפים 57% השתייכו לקבוצת ה- D-INSUFF , שיעור של  23% השתייכו לקבוצת ה-D-DEF , ו- 20% בלבד היו בקבוצה עם הרמה הנורמלית של ויטמין D .

פערים משמעותיים היו ב-cEVR של הקבוצות השונות של רמות הויטמים D : בקבוצת ה-D-NORM שיעור של 92% לעומת 60% בקבוצת ה-D-INSUFF ו-40% בקבוצת ה-D-DEF . הפערים היו מובהקים סטטיסטית עם p=0.029.

במטופלים עם 3-4 גורמי סיכון, הנחשבים כמורכבים יותר לטיפול, רמות נמוכות של ויטמין D נקשרו בצורה מובהקת לרמות נמוכות של SVR. (מטופלים ללא חוסר בויטמין D עם תגובה של 52% לעומת 0% בקבוצת ה-D-DEF , תוצאה שהייתה מובהקת סטטיטסטית עם p=0.012).

החוקרים מסכמים כי רמות נמוכות של ויטמין D בסרום יכולות לפגוע בתגובה הוירולוגית לטיפול ב- PEGIFN + RBV. הם סבורים שיש לשקול לתת תוספי ויטמין D למטופלים הללו, ולבחן את ההשפעה שלהם באופן פרוספקטיבי במטופלים נשאים של HIV ושל HCV המקבלים טיפול בהפטיטיס C כרונית.

AIDS. 2013;27(2):227-232. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה