האם היענות לדיאטה ים תיכונית קשורה לשיפור ארוך טווח בתפקוד הקוגנטיבי ? (Am J Clin Nutr )

מחקר חדש מה-Am J Clin Nutr

לא מצא עדות לכך שהיענות גבוהה יותר לתזונה ים תיכונית קשורה גם לתפקוד קוגנטיבי.

ברקע מציינים החוקרים כי העדויות באשר לקשר בין התמדה בדיאטה ים תיכונית לתפקוד קוגנטיבי אינן עקביות. מטרת החוקרים הייתה לחקור את הקשר בין דיאטה ים תיכונית באמצע החיים וביצועים קוגנטיבים המוערכים לאחר 13 שנה בין המשתתפים במחקר ה- SU.VI.MAX (ר”ת של Supplementation with Vitamins and Mineral Antioxidants ) ולבחון את ההיפותיזה של השפעת העיסוק המקצועי וההשכלה כסמנים לרמת תפקוד קוגנטיבי.

מדד צריכת דיאטה ים תיכונית (MDS) ומדד תבנית דיאטה ים תיכונית (MSDPS) הוערכו באמצעות שימוש של תיעוד צריכה במהלך 24 שעות (בין 1994-96) מ-3,083 משתתפים בגיל הביניים.  רמת קוגנטיבית הוערכה בשנים 2007-2009 ע”י שימוש ב-6 מבחנים נוירופסיכולוגים, וציון משולב.

ניתוח תתי קבוצות בוצע בהתאם  לסטטוס המקצועי וההשכלה.

לאחר התאמות נמצא שלא היה קשר מובהק בין ה-MDS או ה-MSDPS וציון התפקוד הקוגנטיבי, למעט מדד תפקודי שפה שהיה קשור באופן מובהק לציוני ה-MDS וה-MSDPS . ציון נמוך של MDS היה קשור לתפקוד קוגנטיבי יורד בתת הקבוצה של עובדי כפיים אשר ניתן היה להניח שהיו עם רזרבה קוגנטיבית נמוכה יותר. הקשר בין התמדה בדיאטה ים תיכונית לתפקוד הקוגנטיבי לא היה שונה בתתי קבוצות שונות של רמות השכלה שונות.

מסקנת החוקרים היא שמימצאי המחקר אינם תומכים בתועלת שיש להתמדה בדיאטה ים תיכונית על תפקוד קוגנטיבי, ללא קשר לרמת ההשכלה, שהיא האינדיקטור החזק ביותר לשימור קוגנטיבי.  

  Am J Clin Nutr. 2013;97:369-376

הערת המערכת: מימצא קצת מאכזב לחסידי הדיאטה הים התיכונית אבל ראוי לזכור שדיאטה זו נמצאה כקשורה להורדת סיכון קרדיווסקולרי ותמותה, כך שיש עדיין מספיק סיבות טובות להמשיך ולהמליץ עליה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה