האם יש תועלת למתן וויטמין C בטיפול בהתקררות? (Cochrane Database Syst Rev.)

שפעת

מסקירה של 72 מחקרים להערכת התועלת של טיפול קבוע בתוספי וויטמין C עולה כי אעפ”י שלוויטמין C השפעה מתונה אך עקבית על משך התקררויות, לתוספים אין כל השפעה על היארעות התקררויות, פרט למקרים של תקופות חשיפה קצרות למאמץ גופני קיצוני. ממצאי הסקירה פורסמו ב-Cochrane Database of Systematic Reviews.

לדברי החוקרים, וויטמין C (חומצה אסקורבית) למניעה וטיפול בהתקררות הינו נושא שהיה נתון למחלוקת במשך שבעים שנים. טענות כי לוויטמין תועלת בטיפול בזיהומים נשימתיים הופיעו עוד משנות השלושים של המאה הקודמת. מספר האנשים הנוטלים את התוספים עלה באופן דרמטי בשנות השבעים של המאה הקודמת, בעקבות תוצאות מחקר מבוקר-פלסבו מהן עלה כי וויטמין C עשוי לסייע במניעת התקררויות ולהקל על התסמינים.

למרות זאת, ישנה מחלוקת רבה הנוגעת לתועלת של תוספי וויטמין C. במטרה לשפוך אור על הנושא, החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים (CENTRAL, MEDLINE, EMBASE, CINAHL, LILAS ו-Web of Science) במטרה לזהות ולבחון תוצאות מ-72 מחקרים מבוקרי-פלסבו שפורסמו משנת 1966. הם לא כללו מחקרים שהתבססו על מינון נמוך מ-0.2 מ”ג ליום.

29 מהמחקרים, עם 11,306 משתתפים, נועדו לבחון את הסיכון להופעת התקררות בזמן נטילת תוספי וויטמין C בתקופות שונות במהלך המחקר. החוקרים של הסקירה כותבים כי במחקרים שהתמקדו באוכלוסיות בקהילה ככלל (סך כולל של כ-10,000 משתתפים), הסיכון היחסי להתקררות תחת טיפול בתוספי וויטמין C עמד על 0.97, כלומר, ירידה לא-משמעותית של 3% בסיכון.

עם זאת, בחמישה מחקרים להערכת ההשפעה של התוספים בחולים שלקחו חלק בפעילות גופנית קיצונית (אצני מרתון, גולשי סקי וחיילים), הסיכון היחסי עמד על 0.48, עדות לירידה מובהקת סטטיסטית של 52% בסיכון.

באשר להשפעת התוספים על משך התסמינים, החוקרים בחנו נתונים מ-31 מחקרים (9,745 אירועי מחלה) ומדווחים כי תוספי וויטמין C לווה בירידה של כ-8% במשך התסמינים במבוגרים וירידה של 14% במשך התסמינים בילדים.

בילדים, תוספי וויטמין C במינון של 1-2 גרם ליום הביא לקיצור משך המחלה ב-18%. כמו כן, נטילת טיפול קבוע בתוספים הקלה על חומרת ההתקררות.

שבעה מבין המחקרים שנכללו בסקירה בחנו את ההשפעות של טיפול בוויטמין C במינון של עד 8 גרם ליום, עם הופעת התסמינים, ב-3,249 מקרי מחלה. החוקרים מדווחים כי מהנתונים עולה כי אין השפעה עקבית לתוספי וויטמין C על חומרת או משך המחלה.

לאור העדר ההשפעה של וויטמין C על היארעות התקררויות באוכלוסיה הכללית, אין הצדקה לטיפול שגרתי בתוספי וויטמין C, עם זאת, התוספים עשויים להיות יעילים בחולים הנחשפים לתקופות קצרות של פעילות גופנית מאומצת.

החוקרים מדגישים כי דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים להערכת ההשפעות של וויטמין C במצבים אלו.

Cochrane Database Syst Rev. Published online January 31, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה