בדיקת קולונוסקופיה עשויה להפחית משמעותית את הסיכון לסרטן מעי גס מתקדם (Ann Intern Med)

בדיקת קולנוסקופיה מלווה בירידה של 70% בסיכון לממאירות בשלב מתקדם של המעי הגס והרקטום בקרב חולים בסיכון ממוצע, ובדיקת סיגמואידוסקופיה מלווה בסיכון מופחת לגידולים במעי הגס השמאלי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים השוואה של היסטוריית בדיקות הסקר לסרטן מעי גס ורקטום של 471 משתתפים בגילאי 55-85 שנים, משנת 2006 עד שנת 2008, שאובחנו עם ממאירות בשלב מאוחר של המעי הגס והרקטום (שלב IIB ומעלה) אל מול היסטורית בדיקות הסקירה של 509 ביקורות תואמות ללא ממאירות. הן משתתפים בקבוצת המקרים והן משתתפים בקבוצת הביקורת נכללו באחת מארבע תוכניות טיפול למשך חמש שנים ומעלה. החוקרים לא כללו משתתפים עם היסטוריה משפחתית משמעותית של סרטן מעי גס ורקטום, כריתה מלאה של המעי הגס בעבר, או היסטוריה של מחלת מעי דלקתית.

בדיקות קולנוסקופיה לוו ביחס סיכויים מתוקן של 0.29 לסרטן מעי גס ורקטום בשלב מאוחר. בדיקת סיגמואידוסקופיה לוותה ביחס סיכויים מתוקן של 0.50. באשר לגידולים של המעי הגס הימני, בדיקת קולנוסקופיה לוותה ביחס סיכויים מתוקן של 0.36 ובדיקת סיגמואידוסקופיה לוותה ביחס סיכויים מתוקן לא-משמעותי של 0.79. באשר למעי הגס השמאלי והרקטום, החוקרים לא זיהו יחס סיכויים מתוקן מובהק סטטיסטית לבדיקת קולנוסקופיה או סיגמואידוסקופיה.

תוצאות המחקר תוקננו לשנת הלידה, משך ההכללה בתכנית בריאות, ביצוע בדיקות סקירה אחרות (דוגמת דם סמוי בצואה), מחלות רקע, מספר הביקורים למטרות רפואה מונעת במהלך חמש השנים שלפני תקופת הייחוס, מצב סוציו-אקונומי והיסטוריה משפחתית של סרטן מעי גס ורקטום.

מאחר ובדיקת קולנוסקופיה הייתה יחסית לא נפוצה במהלך תקופת המחקר, הדיוק של הממצאים היה מוגבל לאור מספר המשתתפים הנמוך. 13 מהחולים בקבוצת המקרים (2.8%) ו-46 מהחולים בקבוצת הביקורת (9.0%) עברו בדיקות קולנוסקופיה, 92 חולים (19.5%) מהחולים ו-173 מהחולים (34.0%) עברו בדיקות סקירה באמצעות סיגמואידוסקופיה.

Ann Intern Med. Published online March 4, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה