על כל הצוות הרפואי לרכוש את מיומנויות הטיפול הפליאטיבי (NEJM)

למרות שיותר רופאים בוחרים להתמחות בתחום זה, כלל הרופאים ונותני הטיפול צריכים להיות מסוגלים לתת טיפול תומך בסיסי, כך לפי מאמר חדש שפורסם ב-New England Journal of Medicine .

העקרונות הבסיסיים של התחום, כמו התאמת הטיפול לרצונות ולשאיפותיו של המטופל ,וטיפול בסיסי בסמפטומים שלו,  צריכים להיות  לדעת המחברים חלק משגרת הטיפול של כל המטפלים , עניין הדורש הדרכה ואימון של הרופאים המטפלים כדי להביאו לסטדרנט.

החשיבות של התערבות וטיפול תומך בטיפול איכותי בחולים אונקולוגיים מוכר לא מכבר. בשנה שעברה הוציאה החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית המלצות על הטיפול הפליאטיבי האופטימלי בחולי סרטן. לדידם, הסטנרדט צריך להיות שילוב של טיפול אונקולוגי ופליאטיבי כבר בשלב מוקדם בטיפול במחלה עבור חולים עם גרורות או עם סימפטומים חריפים. שילוב של טיפול תומך עם הטיפול הסטנדרטי מביא, לפי עדויות שונות, מביא לתוצאות טובות יותר לחולה ולטיפול.

טיפול פליאטיבי ניתן במקור בדרך כלל לקראת סוף חיי המטופל בבתי החולים, אך כיום הוא חלק מטיפול הניתן כבר בשלב מוקדם יותר של המחלה, במקביל לטיפול תרופתי.  

האם השאיפה היא לאפשר טיפול של מומחה פליאטיבי לכל המטופלים? המציאות , לפי החוקרים, שונה: אין כיום מספיק מטפלים פליאטיביים כדי לענות על הדרישה העולה של כל החולים, ושנית, היבטים רבים של טיפול פליאטיבי יכולים להינתן כבר על ידי הרופאים המטפלים בחולה , והוספה של רופא מומחה נוסף לקלחת לאו דווקא תתרום למאמץ הטיפולי. החוקרים מסבירים כי אם למומחים לטיפול פליאטיבי תהיה בלעדיות על טיפול זה, הרופאים המטפלים ושאר המומחים המטפלים בחולים עלולים להבין כי הטיפול בסימפטומים הבסיסיים ותמיכה פסיכולוגית אינה מעניינם ולא בתחום אחריותם, וליצור פרגמנטציה נוספת של הטיפול מבחינת המטופל.

הכותבים מציעים, במקום, כי המודל הדרוש הוא זה המבחין בין טיפול פליאטיבי בסיסי וראשוני (כלומר, שכל רופא מסוגל לתת) לבין זה הניתן על ידי מומחים שמסוגלים לנהל מקרים מורכבים ומסובכים יותר. בסביבה אידיאלית, שתי הקבוצות תהינה מסוגלות להתנהל היטב במקביל ואף לתמוך זו בזו.  

בכל תחום התמחות, גם באונקולוגיה, טיפול נמרץ וכירורגיה, ולמעשה בכל מערכת בריאותית יש להתוות את הטיפול הפליאטיבי הבסיסי המצופה מנותני הטיפול, וליצור מערכת שתדע להבחין מתי יש צורך בהפנייה למומחה לטיפול פליאטיבי.

הטיפול הפליאטיבי הבסיסי צריך לכלול ניהול כאב וסימפטומים ראשוני אצל המטופלים, טיפול בסיסי בדכאון וחרדה,  ולכלול הסברים לגבי הפרוגנוזה, מטרות הטיפול, הסבל של המטופל ועוד.

לעומת זאת, טיפול פליאטיבי מתמחה יכלול טיפול בכאב עיקש ובסימפטומים נוספים, טיפול בדכאון וחרדה חמורים, בצער ובעקה קיומית של המטופל, וכן סיוע בפתרון בעיות הקשורות לשיטות הטיפול ומטרותיו, בתוך הצוות המטפל, בתוך משפחת המטופל או בין המטפלים למשפחת המטופל או לו עצמו.

כדי להטמיע את דרך הטיפול הזו ברופאים המטפלים והצוות הרפואי הכותבים ממליצים על סדנאות אימון ותכניות הדרכה לצוות המטפל. מטרתן העיקרית היא לשפר את ההבנה של המטפלים  על העקרונות הבסיסיים של טיפול פליאטיבי בסיסי ואת היכולת לזהות טוב יותר מקרים הנדרשים  לטיפול מומחה.  הכותבים מאמינים כי זהו גם האינטרס ורצון הרופאים המטפלים בחולים קשים, שכן  הם אינם אדישים למצוקות ולכאביהם, אך לפעמים אין באמתחתם את כל הכלים לטפל בהם. שיתוף הפעולה בין רופאים מטפלים לבין מומחים לטיפול פליאטיבי יכול לפשט את מערכת הבריאות ולחזק את הקשר בין המטפלים לחולים, כמו גם לשפר את יכולות הטיפול של כל הנוגעים  בדבר בכלל והטיפול הפליאטיבי בפרט. סביר ששביעות הרצון של המטופלים תשתפר גם היא. כערך מוסף, שיתוף פעולה כזה יכול לתרום גם לחסכון בעלויות הטיפול, על ידי צמצום מספר המומחים המטפלים בכל מטופל. הם סבורים כי כיום מובן שטיפול תומך ראשוני עשוי לסייע בשיפור איכות החיים ולמנוע פחת של הטיפול הרפואי, ואולי אף לשפר את הישרדות המטופלים. שליטה טובה יותר בסימפטומים, בדיכאון והבנה של הרצונות ומטרות הטיפול של כל הצדדים, כמו גם מתן תשומת לב לתחושות ולצרכי משפחת המטופל , כולם עקרונות בסיסיים של מתן טיפול פליאטיבי שצריכה להפוך לחלק ממערך הטיפול של הרופא המטפל בחולה כמו גם אצל הרופאים המומחים.


N Engl J Med . Published online March 6, 2013 . Abstract

הערת המערכת: בהקשר זה אנו רוצים להמליץ לכם להרשם לקורס האינטרנטי “רפואה שלמה” בניהולו של ד”ר אלון מרגלית אשר מקנה כלים מעשיים לשיפור של תקשורת מקצועית ואמפטית בין המטפל למטופל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה