מה בין יעד ריוויון החמצן בדם ובין תוצאות הטיפול בפגים? (N Engl J Med)/סקירה והערת עורך נאונטולוגיה ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי יעד ריוויון חמצן נמוך מ-90% בפגים מלווה בסיכון מוגבר לתמותה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטווח התרפויטי ההולם של ערכי הסטורציה בטיפול בפגים אינו-ידוע. מחקרים קודמים ביילודים הדגימו שיעור נמוך יותר של רטינופתיה של פגות עם יעדי ריוויון חמצן נמוכים יותר.

בשלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים, בחנו החוקרים את ההשפעות של יעד ריוויון חמצן של 85-89%, בהשוואה ליעד של 91-95%, על שיעורי ההישרדות ללא-מוגבלות לאחר שנתיים בתינוקות שנולדו לפני 28 שבועות היריון. באמצע המחקרים, החוקרים עדכנו את האלגוריתם לכיול מדי הסטורציה. הגיוס הופסק מוקדם כאשר ניתוח ביניים הדגים שיעור מוגבר של תמותה לאחר 36 שבועות בקבוצת החולים עם יעדי ריוויון חמצן נמוכים יותר. החוקרים בחנו את הנתונים שנאספו אודות החולים וכעת מדווחים על התוצאות לאחר השחרור מבית החולים.

המחקר כלל 2,448 משתתפים. מבין 1,187 תינוקות שהטיפול בהם התבסס על האלגוריתם החדש, שיעורי התמותה היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצה שטופלה ליעד נמוך יותר, בהשוואה לקבוצה שטופלה ליעדי מטרה גבוהים יותר (23.1% לעומת 15.9%, יחס סיכון של 1.45, p=0.001 ).

החוקרים זיהו הטרוגניות בשיעורי התמותה בין האלגוריתם המקורי והאלגוריתם המעודכן, אך ללא הבדלים בשאר התוצאים. בכל 2,448 התינוקות, באלו בקבוצת הטיפול ליעדי סטורציה נמוכים יותר שיעורי רטינופתיה של פגות היו נמוכים יותר (10.6% לעומת 13.5%, סיכון יחסי של 0.79, p=0.045 ) עם שיעור מוגבר של NEC (Necrotizing Enterocolitis , 10.4% לעומת 8.0%, סיכון יחסי של 1.31, p=0.04 ).

החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בשיעורי התוצאים האחרים או תופעות הלוואי.

N Engl J Med 2013; 368:2094-2104


הערות עורך:

מחקר זה מצטרף למחקרים נוספים שפורסמו לאחרונה עם תוצאות דומות. אולי יש צורך לכוון את הסטורציות של הפגים ל-90-95%, ואז אולי יהיו יותר פגים עם ROP אך גם יותר פגים ישרדו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה