פרפור עליות קשור להתדרדרות קוגנטיבית מוקדמת גם בהעדר שבץ (Neurology)

מחקר חדש מצא כי מטופלים עם פרפור עליות (atrial fibrillation , AF) מגיעים לסף ההגדרה הקלינית של התדרדרות קוגניטיבית ודמנציה בגיל צעיר יותר מאשר מטופלים שלא סובלים מפרפור, גם בהעדר היסטוריה של שבץ. במהלך שבע שנות מעקב, נרשמה ירידה גדולה יותר במדדי ה-3MSE לאחר פרפור עליות מאשר בחולים ללא היסטוריה של פרפור.

החוקרים היו מעונינים לקבוע האם במטופלים שסבלו מפרפור עליות, גם בהעדר שבץ, מופיעה התדרדרות קלינית מהירה יותר, בהשוואה למטופלים ללא היסטוריה של פרפור.  לשם כך ערכו החוקרים ניתוח אורכי במחקר ה- Cardiovascular Health , מחקר מבוסס אוכלוסיה שכלל קרוב ל-5900 גברים ונשים בני 65 ומעלה. המשתתפים נכנסו למחקר בין השנים 1989/90 או 1992/3, כשלא סבלו מהיסטוריה של פרפור עליות או משבץ בתחילת המחקר. במקרה וסבלו משבץ במהלך המעקב הוצאו המטופלים מהניתוח שערכו החוקרים. החוקרים מצאו את שיעור המקרים של פרפור עליות מנתוני השחרור מאשפוז בבית החולים ובאמצעות בדיקות אק”ג שנתיות. יעד המחקר העיקרי שנבחן היה שיעור הירידה בממוצע הציונים ב- Examination 100-point Modified Mini-Mental State (3MSE), שנערך אחת לשנה, עד תשע פעמים. הניתוח שערכו החוקרים כלל לבסוף 5150 מטופלים, ביניהם 552 , כעשרה אחוזים, סבלו מפרפור עליות במהלך המעקב הממוצע שארך שבע שנים. ממוצע ציוני ה-3MSE ירד מהר יותר לאחר מקרה של פרפור עליות, בהשוואה להעדר אירוע פרפור. החוקרים נותנים כדוגמא כי הירידה הצפויה במשך 5 שנים בציון 3MSE בין הגילאים 80 ל-85 אמורה להיות של 6.4 נקודות (95% רווח בר סמך, −7.0, −5.9) , במטופלים ללא היסטוריה של פרפור; אך במחקר נרשמה בזמן הזה ירידה של 10.3 נקודות (95% CI: −11.8, −8.9) במשתתפים שסבלו מפרפור עליות בגיל 80 (פער של 3.9 נקודות לרעת החולים עם היסטוריה של פרפור). 

החוקרים מסכמים כי גם בהעדר שבץ בעל נוכחותת קלינית, במטופלים שסבלו מפרפור עליות יש נטיה להגיע מהר יותר למצב של פגיעה קוגנטיבית או לדמנציה, בגיל צעיר יותר מאשר מטופלים ללא היסטוריה של פרפור עליות.  המנגנון הקושר את פרפור העליות להתדרדרות קוגנטיבית מהירה יותר איננו ברור אך החוקרים משערים כי הוא נובע מאוטם תסחיפי תת קליני או מהיפרפרפוזיה במח .החוקרים מוסיפים כי יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין כיצד ניתן למנוע את הפגיעה הקוגנטיבית לאחר פרפור עליות.

לתקציר המחקר

Neurology 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה