האם יש קשר בין זיהומים חריפים לבין הפרעות במצב הרוח? (JAMA Psychiatry )

הפרעות במצב הרוח מתרחשות לא אחת במקביל למחלות אחרות בעלות מנגנונים דלקתיים פתופיזיולוגיים. התגובה האימונית עלולה להביא לעליה בסיכון להפרעות במצב הרוח, אם כי לא מעט ידוע על ההשפעה של מצבים אלה בטווח הרחוק. ממחקר חדש עולה כי זיהומים חריפים הדורשים אשפוז, או מחלות אוטו-אימוניות, קשורים לסיכון מוגבר להופעה של הפרעות במצב הרוח.

מטרתם של החוקרים היתה להעריך את ההשפעה של מחלות אוטואימוניות ושל זיהומים על הסיכון לפתח הפרעות במצב הרוח. המחקר הפרוספקטיבי, עוקבה מבוססת אוכלוסיה, כללה 78 מיליון שנות אדם כמעקב והמידע, שנאסף ממאגרי מידע בדנמרק, נותח והותאם לשנה, גיל ולמין המטופל. מבין למעלה משלוש מיליון וחצי משתתפים שנולדו בין השנים 1945-1966 (המעקב התקיים בין השנים 1977-2010), למעלה מ-91,500 נמצאו עם הפרעות הקשורות למצב הרוח.

יעד המחקר העיקרי של החוקרים היה בחינת הסיכון לאבחון ראשון של הפרעות במצב הרוח על ידי פסיכיאטר בבית החולים, במחלקה לרפואה דחופה או במרפאה חיצונית. כדי להבין את הסיכון היחסי בחנו החוקרים את יחס שיעורי ההיארעות ( IRR, Incidence rate ratios) והרווח ברך סמך 95% הנלווה.

החוקרים מצאו כי אשפוז קודם בשל מחלת אוטואימונית העלה את הסיכון להופעה של הפרעות במצב הרוח (לפי אבחנה) ב- 45% (IRR 1.45, 95% CI, 1.39-1.52 ) . היסטוריה של אשפוזים בשל זיהום העלתה את הסיכון להופעה של הפרעות במצב הרוח ב-62% (IRR, 1.62; 95% CI, 1.60-1.64). שני גורמי הסיכון היו קשורים זה לזה באופן סינרגטי והופעה של שניהם העלתה את הסיכון להפרעות במצב הרוח אף יותר (IRR, 2.35; 95% CI, 2.25-2.46). מספר הזיהומים או המחלות האוטואימוניות בעברו של המטופל עלו את הסיכון להפרעות במצב הרוח ביחס תלוי מינון (dose-response relationship). כשליש מהמשתתפים עם הפרעות במצב הרוח אושפזו בעברם בשל זיהומים, בעוד ש 5% אושפזו בעבר בשל מחלה אוטואימונית.

החוקרים מסכמים כי מחלות אוטואמוניות וזיהומים הם גורמי סיכון להפרעות במצב הרוח בהמשך. הקשר הזה מאשש את הטענה להשפעה אימונולוגית על התפתחות של הפרעות במצב הרוח אצל מטופלים מסוימים. 

לתקציר המחקר

JAMA Psychiatry. 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה