התועלת של אנדוסונוגרפיה אבחנתית בחולי סרקואידוזיס (JAMA)

אנדוסונוגרפיה באמצעות שאיבת קשריות בתוך בית החזה הינה גישה מבטיחה לאבחנה של סרקואידוזיס ריאתי ובעלת יתרונות בהשוואה לטכניקות בשימוש כיום, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר בשש מדינות באירופה. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת 19 ביוני של כתב העת JAMA.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסיכון לסרקואידוזיס במהלך החיים נע סביב 1-2%.ההיארעות של סרקואידוזיס היא גבוהה, עם עד 40 מקרים ל-100,000 אנשים בארצות הברית, והתמותה על-רקע המחלה מצויה במגמת עלייה.

רופאים לרוב בוחרים בביופסית ריאה טרנסברונכיאלית לאבחנת סרקואידוזיס, אך לגישה זו רגישות של כ-60% בלבד, גם בשילוב עם ביופסיה אנדוברונכיאלית. בנוסף למגבלה זו, הסיכונים משמעותיים, כולל עד 6% היארעות של דימומים וחזה-אוויר.

לחילופין, רופאים יכולים לבחור באנדוסונוגרפיה (אולטרה-סאונד אנדוברונכיאלי או וושטי) עם שאיבה של קשריות לימפה בתוך בית החזה לאבחנה של סרקואידוזיס. לאפשרות הנ”ל דיוק של 80%.

במטרה להבין טוב יותר את הדיוק האבחנתי של הבדיקה, החוקרים ערכו השוואה בין ברונכוסקופיה קונבנציונאלית ובין אנדוסונוגרפיה לזיהוי גרנולומות ללא התגבנות. הם כללו במחקר 304 חולים עם חשד לסרקואידוזיס ריאתי בשלב I/II וחילקו באקראי 149 חולים לברונכוסקופיה ו-155 חולים לאנדוסונוגרפיה.   כל החולים עברו את הפרוצדורות בין מרץ 2009 ועד נובמבר 2011.

בקרב חולים עם חשד לסרקואידוזיס ריאתי בשלב I/II שעברו אישור רקמתי, לשימוש באנדוסונוגרפיה לשאיבת קשריות לימפה בהשוואה לביופסיה באמצעות ברונכוסקופיה, דיוק אבחנתי גדול יותר. באופן ספציפי, אנדוסונוגרפיה זיהתה שיעור גבוה משמעותית של גרנולומות בהשוואה לברונכוסקופיה (74% לעומת 48%, p<0.001).

לאנדוסונוגרפיה דיוק אבחנתי של 80% בזיהוי גרנולומות. מנגד, הדיוק של ברונכוסקופיה עמד על 53% (p<0.001).

החוקרים הסבירו כי תיעדו שתי תופעות הלוואי חמורות בקרב חולים שעברו ברונכוסקופיה, בהשוואה לתופעת לוואי אחת בחולים שעברו אנדוסונוגרפיה. כל שלושת החולים החלימו לחלוטין.

החוקרים בחנו גם את הרגישות של שטיפות ברונכואלבאולריות לסרקואידוזיס, על-בסיס הערכת יחס CD4/CD8. הם מצאו כי הרגישות נעה סביב 54% כאשר התבססו על אפיון תאים בשיטת Flow Cytometry ועל 24% עם בדיקה באמצעות Cytospin.

על-בסיס ממצאים אלו, החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים הנדרשים לדגימת רקמה לאישור סרקואידוזיס לפני טיפול או לשלילת מחלות בעלות תמונה דומה, דוגמת שחפת ריאתית ולימפומה,  תוצאות המחקר מעידות כי להערכה אנדוסונוגרפית עשוי להיות הדיוק הרב ביותר.

JAMA. 2013;309:2457-2464

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה