טיפול בנזעי חשמל בטוח ויעיל בילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה- American Psychiatric Association)

טיפול בנזעי חשמל (ECT או Electroconvulsive Therapy) להקלה על מחלות פסיכיאטריות חמורות במתבגרים הוא טיפול בטוח, יעיל ומשמעותי בילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association.

ממחקר רטרוספקטיבי שכלל נתונים שנאספו במהלך עשרים שנים, החוקרים מצאו כי בקרב ילדים עמידים לטיפול, הפרוצדורה הנ”ל הביאה להקלה בתסמינים של הפרעות אפקטיביות, הפרעות פסיכוטיות והפרעות אחרות, עד שנה לאחר הטיפול בסדרה יחידה של נזעי חשמל.

למרות המחלוקת הנוגעת לטיפול בנזעי חשמל במתבגרים, מתוצאות אלו עולה כי מדובר בטיפול בטוח, נסבל היטב ויעיל, בעיקר בחולים עם המחלות החמורות ביותר עם עמידות לטיפול תרופתי ופסיכותרפיה.

מהממצאים עולה עוד כי למרות שטיפול בנזעי חשמל מביא לשיפור בתוצאות, לא מדובר בטיפול מרפא. עם זאת, הטיפול הנ”ל עשוי להביא לשיפור תפקודי ולאפשר מתן טיפול אמבולטורי.

ברקע למחקר מסבירים המומחים כי טיפול בנזעי חשמל הינו אחד הטיפול היעילים ביותר בדיכאון מג’ורי, עם שיעורי תגובה במבוגרים הגבוהים יותר מאלו המתקבלים עם טיפול תרופתי בלבד, ולמרות שהנתונים מעט מוגבלים, הספרות הרפואית אכן תומכת בשימוש בטיפול זה בילדים ומתבגרים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות של כלל המשתתפים בגילאי 12-19 שנים, שטופלו בנזעי חשמל במרפאת מאיו בין השנים 1993-2012. המחקר כלל 46 חולים, עם נתוני מעקב לאחר שנה אחת הזמינים עבור 29 מהחולים.

באמצעות מדד CGI-S (Clinical Global Impression Rating Scale) להערכת התסמינים (CGI-S) והשיפור (CGI-I), החוקרים השוו את התוצאות מיד לפני ועד 12 חודשים לאחר טיפול בנזעי חשמל.

מרבית החולים סבלו מהפרעות חמורות במצב הרוח, הפרעות חרדה ומחלות פסיכיאטריות חמורות. הפרעות אחרות כללו אנורקסיה נרבוזה, קטטוניה והפרעה סכיזואפקטיבית. מדובר בחולים הקשים ביותר המאושפזים בבית החולים, כאשר רובם לאחר ניסיונות אובדניים ורבים אושפזו פעמים רבות.

המשתתפים הללו לא למדו בבית ספר, לא תפקדו ברמה גבוהה והיו במאבק קשה. מרביתם נטלו לפחות 4-5 תרופות, עם לפחות שלושה כישלונות טיפול תרופתי לפני טיפול בנזעי חשמל. מאחר ומרפאת מאיו הינה מרכז שלישוני, חלק גדול מהחולים הללו הופנה למרכז מבתי חולים פסיכיאטריים לאחר העדר שיפור במצבם.

מבין 46 המשתתפים במחקר, 67% (31 חולים), מרביתם קיבלו טיפול ביטמפוראלי, ו-24% (11 חולים) קיבלו טיפול חד-צדדי בצד הימני. בממוצע, החולים קיבלו 10.4 טיפולים בכל סדרת טיפול, 76% (35 חולים) נדרשו לסדרת טיפול בודדת. עם זאת, החוקרים מציינים כי חלק מהחולים נדרשו לשתי סדרות טיפולים (22%, עשרה חולים) או אף שלוש סדרות טיפול (2%, חולה אחד).

החוקרים מדווחים כי במרבית המתבגרים שקיבלו טיפול בנזעי חשמל ניתן היה להפחית את עוצמת הטיפול בלפחות תרופה אחת שנה לאחר הטיפול בנזעי חשמל, בהשוואה למצב בתחילת הטיפול. הם מצאו כי טיפול בנזעי חשמל הפחית את התסמינים של הפרעות אפקטיביות דוגמת דיכאון מג’ורי והפרעות פסיכיאטריות, כולל סכיזופרניה.

בממוצע, החולים עברו ממחלה חמורה מאוד למחלה בינונית, ולכן מדובר בטיפול בחולים הקשים ביותר, עם שיפור במצבם, אך לא עד כדי ריפוי. החולים הצליחו לחזור לבית הספר, לחזור לטיפול אמבולטורי ולשוב חזרה לחייהם, כאשר רובם הצליחו להשיג זאת בתוך קורס אחד של עשרה טיפולים.

תופעות הלוואי הנפוצות כללו בחילות (15.2%) וכאבי ראש (13%), כמו גם אי-שקט (8.7%) ופרכוסים ספונטאניים (4.3%).

אחת ממגבלות המחקר נוגעת להעדר נתונים אודות המצב הקוגניטיבי לפני ואחרי הטיפול בנזעי חשמל. עם זאת, החוקרים מציינים כי באופן כללי, מהמחקר עולה כי אין שינוי גלובאלי בתפקוד הקוגניטיבי של ילדים לאחר טיפול בנזעי חשמל. עם כבר, לפני הטיפול  חלק גדול מהילדים הללו לא לקחו חלק בלימודים בבית הספר, ועצם העובדה שעם הטיפול ניתן היה להשיב חלק מהם לבית הספר וחזרה למעגל החברים שלהם, מעידה על שיפור במצב הקוגניטיבי.

כמו כן, נראה כי לטיפול בנזעי חשמל תועלת ממושכת, כאשר במרבית המשתתפים במחקרים התוצאות היו טובות עד 12 חודשים עם סדרת טיפולים יחידה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- American Psychiatric Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה