הקשר בין חששות הרופאים מתביעות רשלנות לבין שימוש בגישה של ”רפואה מתגוננת” (Health Aff )

במחקר חדש המתפרסם ב-Health Aff

ניסו החוקרים לבחון את הקשר בין חששות של רופאים מתביעות רשלנות רפואית לבין נקיטת גישה של “רפואה מתגוננת”.

המחברים מציינים שלמרות שיש הסכמה רחבה לכך שרופאים הנוקטים בגישה של רפואה מתגוננת גורמים לעלייה בהוצאות הבריאות, עדיין לא ברור באיזו מידה גישת הרפואה המתגוננת מעלה את הוצאות הבריאות. ההבדלים שנצפו עד כה קשורים חלקית לכך שנעשה שימוש בשתי גישות נפרדות להערכת תפישת הרופאים את הסיכון לרשלנות.

במחקר זה בחרו החוקרים באסטרטגיה אלטנרטיבית: הם קישרו בין תגובות הרופאים לחשש של רשלנות רפואית בפרקטיקה שלהם כפי שדווח במחקר ה-Health Tracking Physician Survey בשנת 2008  ע”פ כמות התביעות של המטופלים שלהם במהלך תקופת המחקר בין  2007-2009 .

החוקרים מצאו שרופאים אשר דיווחו על רמות גבוהות של חשש מתביעות רשלנות נטו יותר לעשות שימוש בפרקטיקה שניתן לייחס אותה כרפואה מתגוננת עבור מטופלים שהגיעו למרפאה עם תלונות של כאבי חזה, כאבי ראש וכאבי גב תחתון. במילים אחרות, הרופאים שהוגדרו ככאלה שחוששים יותר מתביעות ע”פ נסיונם, נטו יותר להזמין צילומים ובדיקות נוספות עבור המצבים הנ”ל מאשר רופאים שהוגדרו כפחות מודאגים מתביעות. למשל, בכאבי ראש 11.5% מהרופאים המודאגים הזמינו בדיקות הדמיה מתקדמות לעומת 6.5% מהרופאים שהוגדרו כפחות מודאגים מתביעות. תוצאות דומות היו גם עבור כאבי גב: 22.4% לעומת 17.6% בהתאמה.

מעניין לציין שבתלונות של כאבי חזה לא נמצאה התאמה דומה בין רמת החשש מתביעות להפניה לבדיקות מתקדמות.

המחברים מציינים שנראה שיש אי התאמה בין רמת החשש של הרופאים מתביעות לרשלנות לבין שיעור התלונות בפועל, כלומר בפועל שיעור התלונות נמוך מהערכת הסיכון של הרופאים. הם סבורים שחינוך הרופאים באשר לתהליך הרשלנות הרפואית, הסיכון האמיתי לקיומו תוך התמקדות בגישה ובתפישת הרופא סיכון זה עשויים להשיג הפחתה של נקיטת פעולות של רפואה מתגוננת.

Health Aff. 2013;32:1383-1391

הערת המערכת: בהקשר זה, ובתיאום עם מסקנות החוקרים כאן.. נמליץ לכם בחום להצטרף לקורס האינטרנטי של ניהול סיכונים ברפואה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה