יעילות בדיקת סקר לגילוי הפטיטיס במהלך בדיקת קולנוסקופיה (Am J Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים כי ניתן לערוך בדיקות סקירה של מטופלים לנוכחות דלקת כבד נגיפית במהלך ביקורים שגרתיים לצורך קולנוסקופיה. גישה זו עשויה לסייע בזיהוי מטופלים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (Hepatitis B Virus) ו-HCV (Hepatitis C Virus) שלא אובחנו קודם לכן ועשויים ליהנות מהדרכה, חיסון, או טיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למעלה מ-70% מהזיהומים בנגיף HCV מופיעים באלו שנולדו בין 1945-1965. לפי הערכות ה-CDC, 70% מהחולים בדלקת כבד נגיפית כרונית אינם מודעים לזיהום הנגיפי. הם ערכו מחקר פרוספקטיבי במטרה לקבוע אם חולים שנולדו במהלך תקופה זו יסכימו לעבור בדיקות לזיהום נגיפי כרוני (HBV ו-HCV) במהלך בדיקות קולנוסקופיה שגרתיות. הם גם בחנו את היחס של מטופלים לבדיקות הסקירה והתועלת שלהן.

במהלך שלושה חודשים, ל-500 משתתפים בגילאי 50-65 שנים שעברו קולנוסקופיה הוצעו בדיקות סקירה לדלקת כבד נגיפית. החולים השיבו על שאלונים בנוגע לחיסונים, חשיפה, אבחנות וגורמי סיכון לדלקת כבד נגיפית,  וכן נלקחו דגימות דם. החוקרים יצרו קשר עם החולים שנמצאו חיוביים לנוגדנים לנגיף HCV או HBsAg (Hepatitis B Surface Antigen) והציעו להם בדיקות נוספות וטיפול אפשרי. לחולים ללא חסינות לנגיפי HAV או HBV הוצעו חיסונים מתאימים.

376 חולים (158 גברים) הסכימו לבדיקות הסקירה. בארבעה זוהו נוגדנים כנגד HCV ובאחד זוהה הנגיף. אף אחד מהחולים לא היה חיובי ל-HBsAg; ב-136 נבדקים (36%)היה לפחות גורם סיכון אחד לדלקת כבד נגיפית כרונית וב-31 (8%) זוהו מספר גורמי סיכון. 315 נבדקים (84%) לא היו מחוסנים כנגד HAV ו/או HBV.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי במהלך בדיקות קולנוסקופיה שגרתיות ניתן להשלים בדיקות סקירה לנוכחות דלקת כבד נגיפית, עם התערבות מתאימה.

Am J Gastroenterol. 2013;108(6):981-989

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה