הערכת השפעת הטיפול ב-Pioglitazone על מטבוליזם הסוכר ושריר השלד בחולי סוכרת (Diabetologia)

בכתב העת Diabetologia מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, לפיהן טיפול ב- Pioglitazone במינון נמוך (15 מ”ג ליום) מביא לשיפור באיזון רמות הסוכר בדם, תפקוד תאי ביתא ובמצב הדלקתי בחולים שמנים עם סוכרת מסוג 2.

Pioglitazone שייך למשפחת אגוניסטים ל-PPAR-γ (Peroxisome Proliferator-Activated Receptor), המעלה את הרגישות לאינסולין ובעל השפעות נוגדות-דלקת ונוגדות-טרשת. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של טיפול ב- Pioglitazone במינון נמוך על מטבוליזם של סוכר ותהליכים דלקתיים בחולים שמנים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים ערכו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל 29 חולים עם סוכרת מסוג 2, שטופלו במטפורמין ו/או סולפונילאוריאה. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Pioglitazone או פלסבו למשך שישה חודשים. כל המשתתפים, החוקרים ואנשי הצוות לא היו מודעים לקבוצת ההקצאה בה נכללו החולים.

בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים נערכו בדיקות העמסת סוכר; ביופסיה של השריר להערכת רמות TNF-Alpha ו-TIMP-3 (Tissue Inhibitor of Metalloprotease 3), TACE (TNF-Alpha Converting Enzyme); Euglycemia-Hyperinsulinemic Clamp; מדידות רמות hsCRP, PAI-1 (Plasminogen Activator Inhibitor Type 1), TNF-Alpha, IL-6, MCP-1, אדיפונקטין ו-FRK. ההתערבויות כללו Pioglitazone במינון 15 מ”ג ליום לעומת פלסבו, והתוצאים העיקריים שנבחנו היו והשינוי האבסולוטי ברגישות לאינסולין, הפרשת אינסולין ותהליכים דלקתיים.

15 משתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Pioglitazoneו-14 חולקו לטיפול בפלסבו. 11 משתתפים השלימו את המחקר בקבוצת ההתערבות ותשעה חולים בקבוצת המחקר נותרו עד לתום המחקר. החוקרים מדווחים על ירידה בערכי הסוכר בדם בצום וברמות HbA1c לאחר טיפול ב- Pioglitazone, אך ללא שינוי בקבוצת הפלסבו. עוד זוהה שיפור לאחר טיפול ב- Pioglitazone , אך לא עם פלסבו, במדד M/I (מעבר סוכר בגוף בתיווך אינסולין), עמידות לאינסולין ברשמת שומן, הפרשת אינסולין ומדד אינסולינוגני.

החוקרים תיעדו ירידה במדדי MCP-1, IL-6, FRK, hsCRP ו-PAI-1 לאחר טיפול ב- Pioglitazone, בהשוואה למטופלי פלסבו; בעוד שרמות TNF-Alpha נותרו ללא שינוי. הביטוי של חלבון TNF-Alpha והפעילות האנזימטית של TACE בשריר היו נמוכים יותר משמעותית עם Pioglitazone אך לא עם פלסבו. רמות אדיפונקטין עלו משמעותית לאחר טיפול ב- Pioglitazone, בהשוואה לפלסבו.

לא תועדו תופעות לוואי חמורות באף אחת מקבוצות המחקר.

הטיפול ב- Pioglitazone הביא לשיפור איזון רמות הסוכר בדם, לצד שיפור בתפקוד תאי ביתא ובתהליכים הדלקתיים בחולים עם סוכרת מסוג 2.

Diabetologia, October 2013; Vol 56, Issue 10, pp 2153-2163

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה