טיפול מוקדם ועקבי כנגד טרשת נפוצה מפחית את הסיכון להתקדמות המחלה (ECTRIMS)

בחולים המקבלים טיפול מוקדם ועקבי עם הופעת הסימנים הראשונים לטרשת נפוצה, מצב הקרוי לעיתים קרובות CIS או Clinically Isolated Syndrome, תועדה התקדמות איטית יותר למוגבלות, בהשוואה לחולים שטופלו בעיקר בהתלקחויות נוספות של המחלה.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים את הנתונים אודות קרוב ל-2,000 חולים עם נתונים מלאים. מדובר בסך כולל של 6,724 שנות-מעקב עם חציון מעקב של 3 שנים לכל מטופל (בטווח של 9 חודשים עד 9.9 שנים). מבין אלו, 1,339 חולים קיבלו טיפול בתכשירים המשנים את מהלך המחלה , בין אם תכשירים המבוססים על אינטרפרון או קופקסון. החוקרים כללו 307 חולים עם התקדמות של המוגבלות במהלך 12 חודשים.

מטרת המחקר הייתה לזהות גורמים המנבאים התקדמות והחקורים מצאו כי גיל מתקדם הינו גורם פרוגנוסטי להתקדמות מוגבלות, עם עליה של 17% בסיכון בכל עשור. הם גם מצאו כי פגיעה בתפקוד המערכת הפירמידאלית הינו גורם מנבא משמעותי להתקדמות מוגבלות.

החוקרים כותבים כי בחולים שהיו במצב גרוע יותר לאחר CIS ובדיקות MRI, שקיבלו טיפול מוקדם, תועדו תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים בהם הטיפול נדחה. עם זאת, הם מודים כי ייתכן והנתונים הושפעו מכך שהסיכוי לטיפול בחולים קשים יותר בעת האבחנה היה גבוה יותר, עובדה שייתכן וסייעה במניעת התקדמות המחלה.

במהלך 12 חודשים, בחולים שטופלו 50-80% מהזמן לאחר אירוע CIS ראשון נרשמה ירידה בהיקף של 45% בסיכון להתקדמות המחלה (כפי שבא לידי ביטוי במדד EDSS אוExpanded Disability Status Scale), בהשוואה לחולים שקיבלו את הטיפול פחות מ-50% מהמן או שלא קיבלו את הטיפול כלל (p=0.001), ובחולים שטופלו למעלה מ-80% מהזמן לאחר האבחנה נרשמה ירידה בסיכון להתקדמות מוגבלות בהיקף של 68%.

מומחים בתחום מתקשים להבין מדוע במקומות מסוימים עדיין לא נהוג לטפל במצבי CIS. מהממצאים הנוכחיים עולות בבירור עדויות התומכות בטיפול ב-CIS וכי יש להשקיע את כל המאמצים למתן טיפול עקבי לחולים אלו. מחקר אחר מחקר מוכיח כי טיפול מוקדם מביא לשיפור התוצאות בחולים אלו.

ECTRIMS 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה