ההשפעה של מכות בישבן על התפתחות ילדים במהלך העשור הראשון לחייהם (Pediatrics)

בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי להכאה בישבן השפעות שליליות על ההתפתחות הקוגניטיבית והתנהגות ילדים מהלידה עד גיל תשע שנים.

החוקרים מצאו כי באלו שהוכו בישבן ע”י אימם אפילו מעט בגיל חמש שנים, תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של התנהגויות מוחצנות, דוגמת התנהגות אגרסיבית ושבירת חוקים, בגיל תשע שנים, בהשוואה לאלו שלא חוו הכאות בישבן ע”י האם. קשר זה נותר משמעותי לאחר תקנון לרשימה ארוכה של גורמי סיכון. בנוסף, באלו עם חשיפה רבה להכאות בישבן ע”י האב בגיל חמש שנים, המדדים במבחנים להערכת אוצר מילים נקלט היו נמוכים יותר משמעותית בגיל תשע שנים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של מתן מכות ישבן (Spanking) ע”י האב או האם לילדים בגילאי 3-5 שנים ואת הקשר בין מכות בישבן ובין התנהגות מוחצנת ואוצר מילים נקלט (Receptive Vocabulary) עד גיל תשע שנים.

מחקר Fragile Families and Chile Well-Being Study הינו מחקר עוקבה שכלל ילדים ב-20 מדינות בארצות הברית. דיווחי הורים על הכאות בישבן נבחנו בגיל שלוש שנים וחמש שנים, ביחד עם התנהגות מוחצנת של ילדים ואוצר מילים נקלט בגיל תשע שנים (1,933 ילדים). הנתונים כללו קבוצת ביקורת של ילדים ומשפחות (כולל מדידות מוקדמות יותר של תוצאות ההתפתחות וההתנהגות של הילדים).

בסיכומו של דבר, 57% מהאימהות ו-40% מהאבות דיווחו על הכאות בישבן כאשר הילדים היו בגילאי 3 שנים ו-52% מהאימהות ו-33% מהאבות דיווחו על הכאות בישבן בגיל חמש שנים. הכאה ע”י האם בגיל חמש שנים, גם ברמה נמוכה, נקשרה עם רמה גבוהה יותר של התנהגות מוחצנת של הילד בגיל תשע שנים, גם לאחר תקנון למגוון גורמי סיכון והתנהגות מוקדמת של הילדים. הכאבות בישבן בתדירות גבוהה ע”י האב בגיל חמש שנים נקשרו עם אוצר מילים נקלט נמוך יותר בגיל תשע שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עדויות נוספות תומכות בהשפעה השלילית של הכאות בישבן על התנהגות הילדים ועל ההתפתחות הקוגניטיבית של הילדים.

Pediatrics. Published online October 21, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה