יוגה משפרת סימפטומים ואיכות חיים של חולי COPD (מתןך CHEST 2013)

במחקר חדש שהוצג במפגש השנתי של  CHEST נמצא שיוגה, עם דגש על תרגילי נשימה, משפרת את הסימפטומים של COPD וכן את איכות חיי המטופלים.

מדובר במחקר קטן יחסית מהודו, שבו לאורך 12 שבועות השתתפו המטופלים פעמיים בשבוע בשיעורי יוגה, דבר שהוביל לשיפור במס’ מדדים של קוצר נשימה ואיכות חיים.

בכדי להעריך אם יוגה עשויה להשפיע על COPD החוקרים גייסו 29 מטופלים, מהם 25 גברים, בגיל ממוצע 56 . המשתתפים למדו לבצע מס’ תרגילי יוגה, כולל תרגילי יציבה, טכניקות נשימה, מדיטציה ורגיעה.

במהלך 4 השבועות הראשונים המטופלים הגיעו לבית החולים למפגש יוגה של כשעה, פעמיים בשבוע. לאחר מכן, למשך 8 שבועות נוספים המטופלים התבקשו לבצע את תרגילי היוגה בבתיהם, והגיעו רק לשיעור אחד מידי שבועיים.

החוקרים בחנו מס’ פרמטרים של COPD בתחילת המחקר ולאחר 12 שבועות, לרבות תפקודי ריאה, חומרת קוצר נשימה, איכות חיים ודלקתיות.

לאחר שלושה חודשים נמצאו שיפורים מובהקים בקוצר נשימה בכל המדדים שנבחנו:


  • ציון MRC עלה מ-2.07 ל-2.59

  • עליה במבחן הליכה מ-418 מ’ ל-449 מ’ 

  • עליה בסולם Borg מ-1.00 ל-2.00

  • שיפור ב-VAS מ-70.74 ל-55.69

בנוסף החוקרים זיהו שיפורים מובהקים בכמעט כל מדדי איכות החיים:


  • מדד פעילות, עליה ל-53.16 מ-41.76

  • ציון אימפקט מ-24.34 ל-41.32

  • ציון כולל מ-31.43 ל-50.96  

עם זאת לא נמצא שיפור מובהק במבחני תפקודי ריאות או סמנים דלקתיים לרבות IL-6 , IL-8 ו-TNF אלפא, אך הייתה מגמה של שיפור במדד CRP שלא הגיעה למובהקות סטטיסטית.

לדעת החוקרים המחקר מלמד כי יוגה עשויה להיות פעילות המסייעת לחולי COPD , ויכולה להתאים מאוד למטופלים המעוניינים לשנות אורח חייהם בהתאם. בכוונת החוקרים לבחון בהמשך את האפקטיביות על פני תקופה ארוכה יותר של 6 חודשים, ולהשוותה לשיקום ריאתי.




    Arora S, et al. “Efficacy of yoga on inflammatory markers dyspnea, and quality of life in COPD”,  American College of  Chest Physicians
 CHEST 2013; 144: 787A  .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה