תוצאות מבטיחות לניתוחים בריאטריים לאחר שלוש שנים (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים כי שלוש שנים לאחר ניתוח בריאטרי מסוג RYGB (Roux-en-Y Gastric Bypass) או LAGB (Laparoscopic Adjustable Gastric Banding), נרשמה ירידה משמעותית וממושכת במשקל הגוף.

עם זאת, לא כל החולים הגיבו באותו אופן החוקרים זיהו מגמות שונות מאוד של הירידה במשקל, כמו גם הבדלים בשיפור ביתר לחץ דם, סוכרת ודיסליפידמיה ובשיעורי התמותה והניתוחים החוזרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנת יתר חמורה (מדד מסת גוף של 35 ומעלה) מלווה במגוון סיכונים רפואיים. ניתוח בריאטרי מביא לירידה במשקל ולשיפור במצב הבריאותי בטווח הקצר, אך לא ידוע רבות אודות התוצאות ארוכות הטווח של ניתוחים אלו.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לדווח על השינוי במשקל ומדדים נבחרים במהלך שלוש שנים לאחר ניתוחים בריאטריים נפוצים. מחקר LABS (Longitudinal Assessment of Bariatric Surgery) הוא מחקר תצפיתי, רב-מרכזי, שנערך בעשרה בתי חולים.

מדגם המחקר כלל משתתפים שעברו ניתוח בריאטרי ראשון, גויסו בין השנים 2006-2009, והיו במעקב עד ספטמבר 2012. המשתתפים השלימו הערכות לפני הניתוח ולאחר שישה חודשים, שנה ולאחר מכן כל שנה לאחר הניתוח.

שלוש שנים לאחר ניתוח RYGB או LAGB, החוקרים בחנו את אחוז השינוי במשקל מתחילת המחקר ואת אחוז המשתתפים עם סוכרת בהם ערכי HbA1c היו נמוכים מ-6.5% או ערכי סוכר בדם בצום היו נמוכים מ-126 מ”ג לד”ל, ללא טיפול תרופתי. כמו כן, הם בחנו את השיפור בדיסליפידמיה ויתר לחץ דם לאחר שלוש שנים.

בתחילת המחקר, 2,458 משתתפים היו בגילאי 18-78 שנים, כאשר חציון מדד מסת הגוף עמד על 45.9. בניתוח הבריאטרי הראשון שלהם, 1,738 חולים עברו RYGB, 610 עברו LAGB ו-110 עברו פרוצדורות אחרות. בתחילת המחקר, 774 חולים (33%) סבלו מסוכרת, 1,252 (63%) סבלו מדיסליפידמיה ו-1,601 (68%) אובחנו עם יתר לחץ דם. שלוש שנים לאחר הניתוח, חציון הירידה במשקל הגוף בקרב חולים לאחר ניתוח RYGB עמד על 41 ק”ג, מקביל לירידה של 31.5% במשקל הגוף. באשר לניתוח LAGB, הירידה במשקל עמדה על 20 ק”ג, מקבילה לירידה של 15.9% במשקל הגוף. בשתי הפרוצדורות, עיקר הירידה במשקל היה בולט שנה לאחר הניתוח.

החוקרים זיהו חמש מגמות לשינוי במשקל עם כל פרוצדורה. בקרב משתתפים עם סוכרת בתחילת המחקר, ב-216 משתתפים לאחר ניתוח RYGB (67.5%) ו-28 משתתפים לאחר LAGB (28.6%) תועדה הפוגה חלקית לאחר שלוש שנים. ההיארעות של סוכרת עמדה על 0.9% לאחר RYGB ועל 3.2% לאחר LAGB. רזולוציה של דיסלפידמיה תועדה ב-237 משתתפים לאחר RYGB (61.9%) וב-39 משתתפים לאחר LAGB (27.1%); הפוגה ביתר לחץ דם תועדה ב-269 משתתפים לאחר RYGB (38.2%) וב-43 משתתפים לאחר LAGB (17.4%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים עם השמנת-יתר חמורה תועדה ירידה משמעותית במשקל הגוף שלוש שנים לאחר ניתוח בריאטרי, כאשר במרבית המטופלים הירידה הגדולה ביותר במשקל תועדה במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח. עם זאת, זוהתה שונות בהיקף ומגמת הירידה במשקל ובהפוגה בסוכרת, יתר לחץ דם ודיסליפידמיה.

JAMA. Published online November 04, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה