הערכת תוצאות איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר על שיעורי תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית בחולים מבוגרים וצעירים במחקר ACCORD (מתוך Diabetes Care)

בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים כי איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם הביא לעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם ולעליה בשיעורי התמותה מכל סיבה בחולי סוכרת צעירים, בעוד שבחולים מבוגרים יותר לגישת טיפול זו הייתה השפעה ניטראלית.

החוקרים ביקשו לערוך השוואה בין טיפול אינטנסיבי לטיפול סטנדרטי לאיזון רמות הסוכר בדם על תוצאות קרדיווסקולאריות מג’וריות, תמותה ותופעות לוואי חמורות בחולים מבוגרים, בהשוואה לחולים צעירים, שלקחו חלק במחקר ACCORD (Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes).

מדגם המחקר כלל כ-10,000 חולים עם סוכרת מסוג 2, בגיל ממוצע של 62 שנים, חציון משך סוכרת של 10 שנים וחציון ערכי HbA1c של 8.1%. המשתתפים חולקו באקראי לגישות טיפול עם יעד HbA1c נמוך מ-6.0% או יעד של 7.0-7.9% והיו במעקב למשך 3.7 שנים, בממוצע.

בחולים מבוגרים וצעירים במחקר ACCORD ערכי HbA1c עם גישת טיפול אינטנסיבי היו דומים וההבדלים בערכי HbA1c עם שתי גישות הטיפול היו דומים בשתי קבוצות הגיל. בקבוצת החולים המבוגרים, תועד יחס סיכון דומה לאירועים קרדיווסקולאריים ולתמותה מכל-סיבה בשתי זרועות הטיפול. בעוד שבקבוצת החולים המבוגרים לא תועדה השפעה של גישת הטיפול על התמותה הקרדיווסקולארית, בקבוצת החולים הצעירים זיהו החוקרים סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.97 בחולים מבוגרים ויחס סיכון של 1.71 בחולים צעירים, p=0.03). ללא תלות בגישת הטיפול, בחולים מבוגרים יותר תועד שיעור שנתי גבוה יותר של היפוגליקמיה חמורה (4.45% עם טיפול אינטנסיבי ו-1.36% עם טיפול סטנדרטי) בהשוואה לחולים צעירים (2.45% עם טיפול אינטנסיבי ו-0.80% עם טיפול סטנדרטי).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני מחקר ACCORD עולה כי איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם מלווה בעליה בשיעורי התחלואה הקרדיווסקולארית ובשיעורי התמותה מכל-סיבה בחולים צעירים, אך ללא השפעה על הסיכון בחולים מבוגרים יותר. הסיכון להיפוגליקמיה חמורה היה דומה בשתי קבוצות הגיל, עם שיעור אבסולוטי גבוה יותר בחולים מבוגרים יותר בשתי גישות הטיפול.

Diabetes Care. Published online October 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה