שמן דגים עשוי להשפיע לטובה על מאפייני גידולי ערמונית (Cancer Prev Res)

דיאטה דלת-שומן ותוספי שמן דגים עשויים להביא להפחתת מרכיבים מעודדי-דלקת בחולים עם סרטן ערמונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Cancer Prevention Research. כמו כן, נרשמה ירידה במדדי CCP (Cell Cycle Progression), המשמש לניבוי הישנות ממאירות.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשפעות של דיאטת שמן דגים דלת-שומן על שני סמנים פרו-דלקתיים בדם 15(S)-HETE ו-LTB4 (Leukotriene B4) ועל מדד CCP. הם מדדו את הרמות חומצות שומן בדם ו-Eicosanoid ואת מדדי CCP. בנוסף, בחנו את הקשר בין רמות Eicosanoid בדם, Ki67, ומדד CCP, וביטוי BLT1 (קולטן ל-LTB4) נקבע בשורות תאי סרטן ערמונית ובדגימות לאחר כריתת ערמונית. ניתוח פוסט-הוק התבסס על רקמת ערמונית ודגימות דם מהמחקר המקורי.

מרבית הגברים בשתי הקבוצות סבלו מעודף-משקל או השמנת-יתר, ומשך הדיאטה הממוצע עמד על 28-30 ימים. חולים בשתי הקבוצות הקפידו על היענות לדיאטה, ואלו בקבוצת דיאטה דלת-שומן הקפידו על צריכת קפסולות שמן דגים.

מדדי CCP היו נמוכים יותר משמעותית עם דיאטה דלת-שומן עם שמן דגים, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.03).

בגברים שהקפידו על דיאטה דלת-שומן עם שמן דגים נרשמה ירידה ברמות 15(S)-HETE עם דיאטה דלת שומן עם שמן דגים. בנוסף, רמות 15(S)-HETE לאחר ההתערבות היו נמוכות יותר משמעותית, בהשוואה לרמות לפני ההתערבות.

למרות שלא זוהו הבדלים ברמות LTB4 בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת, בקבוצת ההתערבות, רמות LTB4 לאחר ההתערבות היו נמוכות יותר משמעותית בהשוואה לרמות לפני ההתערבות.

קולטן BLT1 זוהה בשורות תאי סרטן ערמונית ובדגימות סרטן ערמונית מבני אדם והחוקרים הסבירו כי הם מתכננים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את חשיבות הקולטן הנ”ל בהתקדמות סרטן ערמונית.

Cancer Prev Res. Published online October 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן