סוג ואופי כאבי חזה בנשים אינם מסייעים לאבחנה מוקדמת של אוטם שריר הלב (JAMA Intern Med)

הערכת המאפיינים של כאבים בחזה אינה מסייעת רבות באבחנה מוקדמת של אוטם חד של שריר הלב בנשים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine.

במחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי שכלל למעלה מ-2,400 חולים ובחן 34 מאפיינים ספציפיים למין של כאבי חזה, רק שלושה מאפיינים (8.8%), כולם קשורים במשך הכאב והדינאמיקה של הכאב, סייעו באבחנה.

בנוסף, הדיוק של כל המאפיינים של כאבי חזה, דוגמת מיקום הכאב והקרנה לאתרים אחרים, לאבחנה של אוטם חד של שריר הלב, היה נמוך יותר בגברים ובנשים עם יחס סבירות קרוב לאחד, ממצא שהוביל את החוקרים לטעון כי מרבית המאפיינים של כאבי חזה אינם מבחינים בין אוטם חד של שריר הלב ובין גורמים אחרים לכאבי חזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מסבירים כי מאפיינים ספציפיים למין של כאבי חזה עשויים לסייע לרופאים בחדרי מיון להבחין בין נשים עם אוטם חד של שריר הלב ובין נשים עם גורמים אחרים לכאבי חזה חדים, אך אין מספיק נתונים בנושא.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לשפר את הטיפול במקרים של חשד לאוטם חד של שריר הלב בנשים, ע”י הערכת מאפיינים ספציפיים למין של כאבי חזה. בתקופה שבין 21 באפריל, 2006, ועד 12 באוגוסט, 2012, הם כללו 2,475 משתתפים (796 נשים ו-1,679גברים) שפנו בשל כאבי חזה לתשעה חדרי מיון במחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי. האבחנה הסופית של אוטם חד של שריר הלב נקבעה ע”י שני קרדיולוגים.

התוצא העיקרי היה הדיוק האבחנתי של 34 מאפיינים ספציפיים למין של כאבי חזה, שהוגדרו מראש ובאופן אחיד, באבחנה המוקדמת של אוטם חד של שריר הלב.

האבחנה הסופית של אוטם חד של שריר הלב נקבעה ב-143 נשים (18%) ו-369 גברים (22%). למרות שמרבית המאפיינים הספציפיים למין של כאבי חזה תועדו בשכיחות דומה בנשים ובגברים, מספר מאפיינים היו נפוצים יותר בנשים. הדיוק של מרבית המאפיינים באבחנה של אוטם חד של שריר הלב היה נמוך בנשים ובגברים עם יחס סבירות לאבחנה של אוטם חד של שריר הלב קרוב לאחד. 31 מבין 34 מאפיינים (91.2%) הדגימו יחסי סבירות דומים לאבחנה של אוטם חד של שריר הלב בנשים ובגברים, ורק שלושה מאפיינים (8.8%) היו בעלי דיוק ספציפי למין לאבחנה של אוטם שריר הלב. מאפיינים אלו היו קשורים במשך הכאב (2-30 דקות ומעל 30 דקות) והדינאמיקה של הכאב (ירידה בעוצמת הכאב). עם זאת, מאחר ויחסי הסבירות היו קרובים לאחד, שלושת המאפיינים הספציפיים למין לא סייעו רבות להערכה הקלינית. תוצאות דומות תועדו כאשר בחנו שילובים של המאפיינים הללו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההבדלים במאפיינים ספציפיים למין ביכולת האבחנתית של אוטם שריר הלב הם קטנים ואינם תומכים בשימוש במאפיינים אלו באבחנה המוקדמת של אוטם שריר הלב.

JAMA Intern Med. Published online November 25, 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה