אימונולוגיה של מחלות ממאירות נבחרה לפריצת הדרך של השנה של כתב העת Science (מתוך Science)

עורכי כתב העת Science בחרו באימונולוגיה של מחלות ממאירות כפריצת הדרך של השנה, כך פורסם במהדורת 20 בדצמבר של כתב העת, המהווה את ספינת הדגל של ה-American Association for the Advancement of Science.

אימונותרפיה מהווה גישה שונה לחלוטין לטיפול במחלות ממאירות, המבוססת על טיפול המכוון למערכת החיסון ולא כנגד הגידול עצמו. גישה זו גברה על ההתקדמות המדעית שחלה בתחום תאי הגזע והבנת תהליכי שינה. הבחירה התקבלה לאחר מחלוקת וחששות מצד המומחים בתחום.

למרות זאת, מחקרים קליניים תמכו בפוטנציאל של אימונולוגיה של מחלות ממאירות בחולים ושכנעו גם את הסקפטיים. למעשה, מוקדם יותר השנה, הציגו מומחים בתחום תוצאות שכללו מספר תכשירים וסוגי גידולים. לדוגמא, השילוב המאושר של Ipilimumab עם התכשיר הניסיוני Nivolumab הביאו לשיעורי תגובה אובייקטיביים של 53% בחולים עם מלנומה גרורתית תוצאות אלו היו טובות יותר מטיפול בכל תרופה בנפרד, עם שיעורים גבוהים יותר מבעבר. בנוסף, בחולים עם מלנומה גרורתית, התכשיר הניסיוני MK-3475 הביא לשיעורי תגובה אובייקטיביים של 52% במדגם אחד של מחקר בשלב 1.

במחקר אחר בשלב 1, שכלל מספר סוגי גידולים עם גרורות או גידולים ללא סיכויי החלמה, הטיפול הניסיוני ב-MPDL3280A הביא לשיעורי תגובה כוללים של 21%, כאשר התגובות הטובות ביותר תוארו בחולים עם ממאירות מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer), ממאירות של הכליה ומלנומה. בקבוצת החולים עם ממאירויות של הריאה, התגובה תועדה בחולים עם היסטוריה של עישון. תוצאות אלו היו דומות לתוצאות מחקר מוקדם של Nivolumab בחולים עם מגוון מחלות ממאירות.

מחקרים קליניים שנערכו השנה כללו גישות שונות לטיפול בממאירויות המטולוגיות. הטיפול המותאם אישית כלל הוצאת תאי T מהחולה, הנדסת תאים עם CAR (Chimeric-Antigen Receptor) ולאחר מכן החזרת תאי T מהונדסים לחולה. חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה דיווחו כי ב-19 מבין 22 ילדים עם ALL (Acute Lymphocytic Leukemia) שטופלו בגישת CAR תועדה תגובה מלאה, שנשמרה ב-14 חולים (בחמישה חולים תועדה הישנות של המחלה). כמו כן, כל חמשת המבוגרים עם ALL שטופלו בגישה זו זכו לתגובה מלאה, שנותרה בארבעה חולים.

החוקרים מדווחים גם כי ב-15 מבין 32 מבוגרים עם CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia) תועדה תגובה חלקית וב-7 תועדה תגובה מלאה, כל אלו נותרו כיום. בנוסף, צוות חוקרים מ-National Cancer Institute דיווחו כי מבין 13 המבוגרים עם לימפומה מתקדמת של תאי B שטופלו בגישה זו, ב-12 חולים תועדה תגובה (7 מקרים של הפוגה מלאה ו-5 מקרים של הפוגה חלקית).

Science. 2013:342:1432-1433

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה