ה-CDC מאשר סיכון להדבקה בחיידק על עמיד לטיפול תרופתי עם בדיקות אנדוסקופיה (Morb Mortal Wkly Rep)

רחצה ידנית ודיסאינפקציה של ציוד אנדוסקופי אינם מונעים באופן מהימן הדבקה בחיידק עמיד לתרופות רבות עקב בדיקות ERCP (Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography), כך עולה מדיווח מהשטח שפורסם ב-Morbidity and Mortality Weekly Report.

המומחים מסבירים כי תשעה חולים נדבקו בחיידק Escherichia coli מייצר New Delhi Metalo-β-Lactamase (NDM). הם ערכו מחקר מקרה-ביקורת של חולים שטופלו בבית חולים יחיד לזיהוי היסטוריה של ERCP כגורם משותף בשישה מבין שמונה מקרים. לאחר מכן הם נטלו תרביות לאחר ניקוי ידני ודיסאינפקציה מתקדמת של אנדוסקופים ששימשו בחמישה מהחולים.

חיידקי E. coli המייצרים NDM ו-Klebsiella pneumoniae מייצר KPC (Klebsiella pneumoniae carbapenemase) זוהו בקצה המכשיר.

91 החולים שעברו בדיקת ERCP עם אנדוסקופ עם תרבית חיובית לחיידק קיבלו התראה בנוגע לחשיפה אפשרית לחיידק והתבקשו לשוב להשלמת תרביות סקירה רקטאליות. מבין 50 החולים ששבו להערכה, 46% (23 חולים) נמצאו חיוביים ל-E. coli מייצר NDM. כתוצאה מכך, בחרו במוסד להרחיב את מאמצי ההתראה לחולים וכללו את כל 243 החולים שנחשפו לאנדוסקופ החל מ-1 בינואר, 2013. 105 מבין 243 הגיבו למכתבים בהם התבקשו לשוב לסקירה.

ב-CDC מסבירים כי בבית החולים הקפידו על הפרוטוקול המאושר לשימוש חוזר באנדוסקופים וכי מבנה האנדוסקופים המשמש לבדיקות ERCP עשוי להקשות על תהליכי הניקוי והדיסאינפקציה. בשלב זה ממליצים בסוכנות על טיפול באנדוסקופים כמומלץ ע”י היצרן, אך נושא זה עדיין בשלבי בדיקה. אמנם אין המלצה גורפת לעבור לסטריליזציה, אך על המרכזים לבחון את תהליכי השימוש החוזר באנדוסקופים, בכדי להבטיח כי מקפידים על הוראות היצרן במדויק.

במידה ומזוהה התפרצות, יש לשקול לפרק את האנדוסקופ ולשלוח דגימות מיקרוביולוגיות של כל המשטחים הפנימיים, לזיהוי המקור להתפרצות.

המומחים מדגישים כי העמידות החיידקית לאנטיביוטיקות אינה בהכרח מתורגמת לעמידות לתהליכי דיסאינפקציה.  מדובר בסוגיה חשובה, שכן באופן כללי, תהליכי דיסאינפקציה בדרגה גבוהה הורגים במהירות חיידקים עמידים.

Morb Mortal Wkly Rep. 2014;62:1051

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה