יד ביונית מאפשרת לקטוע יד להרגיש שוב (Sci Transl Med)

דניס סורנסון איבד את יד שמאל כאשר זיקוקי דינור שהחזיק בידיו התפוצצו במהלך חגיגות השנה החדשה לפני עשר שנים, ומעולם לא ציפה לחזרת התחושה באזור הגדם. אולם, בשנה שעברה חזרה התחושה בידו לאחר הוספת יד ביונית לגדם, שאפשרה לו לתפוס ולזהות חפצים, גם עם כיסוי עיניים.

אב הטיפוס, שחובר לעצבים בזרועו של הגבר בן ה-36, מטשטש את הגבול בין גוף ומכונה, ומדענים מקווים כי דבר זה יוביל יום אחד למהפכה בחייהם של קטועי גפיים רבים.

עדיין יש מקום להתקדמות ושיפור, עם הקטנת גודל הרכיבים והסתרת חוטים, כך שהיד הרובוטית שימשה עד כה רק בתנאי מעבדה, אך סורנסון טוען כי המדענים מאירופה, העומדים מאחוריי הפרויקט, הצליחו במשימתם והוא התרגש מאוד מהחוויה ושמח על חזרת התחושה בידו, לאחר חוסר תחושה במשך שנים.

פרטי השימוש ביד הביונית במשך חודש, כולל שבוע של בדיקות יומיות, דווחו ע”י חוקרים מאיטליה, שווייץ, גרמניה, בריטניה ודנמרק, במהדורת 5 בפברואר של כתב העת Science Translational Medicine.

מומחים שלא היו מעורבים במחקר טענו כי דרושים מחקרים נוספים עתה בכדי לאשר את התוצאות. מדובר בנתונים מוקדמים מאוד מרשימים, אך זהו מקרה אחד בלבד וכעת דרושים נתונים ממקרים נוספים. למרות התקדמות ניכרת בתחום הגפיים התותבות, הידיים המלאכותיות כיום עדיין לא מספקות משוב תחושתי.

ביומיום, סורנסון משתמש ביד תותבת מסחרית היכולה לזהות תנועות שרירים בגדם לפתיחה וסגירה של היד, אך אינה מספקת כל תחושת מגע ודורשת הקפדה תמידית למניעת מחיצת חפצים. התותבת החדשה הקרויה LifeHand2 הרבה יותר מתוחכמת בשילוב חיווט בתוך עצבים, רובוטיקה ומחשוב ליצירת תחושה כמעט-מציאותית.

אלקטרודות קטנות מאוד, ברוחב של שערת אדם, הושתלו באופן כירורגי לעצב האולנרי והמדיאן של הזרוע לפני החיבור ליד הרובוטית, המצוידת במגוון חיישנים מלאכותיים. חיישנים אלו מודדים את המתח בגידים של כל אצבע להערכת הכוח לאחיזת חפצים שונים, כאשר אלגוריתם ממוחשב מתרגם את המידע לאות חשמלי אותו העצבים יכולים לפרש.

התוצאה היא תחושה מציאותית, המאפשרת לזהות הן צורה והן מרקם. בסדרת ניסויים, סורנסון הצליח לזהות צורות בסיסיות של חפצים, דוגמת צילינדר של בקבוק, ולזהות הבדלים בנוקשות בין תפוז ובין כדור בייסבול.

מדובר בהתקדמות משמעותית מההתקן הראשוני LifeHand 1 משנת 2009, שהיה פחות מעודן ולא הושתל לחולה, אך רק חובר באמצעות אלקטרודות. עם זאת, עדיין יש מקום לשיפור כך שהיד החדשה תוכל להבחין בין צורות מפורטות יותר, כמו גם בין חום וקור.

Sci Transl Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה