האם לידה במים היא בטוחה? (Peds)

שהות במים במהלך השלבים הראשונים של הצירים עשויה לסייע בהקלה על הכאבים ולקצר את משך הלידה, עם זאת, מומחים טוענים במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics, כי אין תועלת מוכחת ללידה במים וכי גישה זו מסוכנת לתינוקות.

במאמר מטעם ה-AAP (American Academy of Pediatrics) וה-ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists) טוענים המומחים כי קיים סיכון מוגבר לזיהום לאם וליילוד, מצוקה נשימתית ביילוד וטביעה כסיבוך אפשרי של לידה במים.

הכותבים מציינים כי אין סיקור עמיתים או מחקרים קפדנים להערכת התועלת והבטיחות של לידה במים ולכן קשה לקבוע את היקף הסיבוכים הללו.

מגבלה נוספת בהבנת הנושא נובעת מהשונות הרבה בפרוטוקולים של לידה במים בין מרכז למרכז, בכל הנוגע לתזמון ומועד השהייה במים במהלך הצירים והלידה, עומק האמבט או הבריכה, חום המים ואם יש עדיפות לזרמי מים מסוימים.

אין נתונים אודות היקף המרכזים המציעים לידה במים וכיצד מבצעים זאת, ויש צורך בנתונים אלו.

מומחים כותבים כי למרות שהסיבוכים האפשריים עקב שהייה במים בזמן צירים אינם נפוצים, אלו עלולים לסכן את חיי התינוק. מעבר לטביעה, יש דיווחי מקרים של שאיפת מים נגועים בדם, צואה וחלקיקים אחרים המשתחררים בזמן לידה ומובילים לדלקת ריאות ונזק ריאתי קבוע, כמו גם סיבוכים אחרים.

לפי הדו”ח, מרבית המחקרים בלידות מתחת למים הם למעשה סקירות רטרוספקטיביות של הניסיון של מרכזים יחידים, מחקרים תצפיתיים עם ביקורות היסטוריות, או דעות אישיות. מסקירת Cochrane משנת 2009 זוהו 12 מחקרים אקראיים ומבוקרים בנושא, אך תשעה כללו רק שהיה במים במהלך השלב הראשון של הלידה. רק מחקר אחד השווה בין לידה במים ובין ביקורות שילדו מחוץ למים, אך גודל המדגם היה קטן.

מהנתונים הזמינים עולה כי שהיה במים במהלך השלב הראשון של הלידה מלווה בירידה בשימוש בשיכוך כאבים בגישה אפידוראלית, ספינאלית או פאראצרויקאלית, בהשוואה לביקורות (יחס סיכון של 0.90, שישה מחקרים); ירידה במשך השלב הראשון של הלידה (הבדל ממוצע של 32.4- דקות) וללא הבדלים בטראומה או קרעים פרינאליים (יחס סיכון של 1.16, חמישה מחקרים), צורך בסיוע בלידה נרתיקית (יחס סיכון של 0.86, שבעה מחקרים) או ניתוח קיסרי (יחס סיכון של 1.21, שמונה מחקרים).

אף אחד מהמחקרים או הסקירות לא דיווח על כל תועלת ליילוד בעקבות שהיה אימהית במים בזמן הצירים או הלידה.

Peds 2014;133(4):758-761

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה