פעילות אירובית מסייעת בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי בקשישים (מתוך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-AAN)

לפעילות אירובית ארוכת-טווח השפעה מגנה על התפקוד הקוגניטיבי והמהירות הפסיכו-מוטורית בקשישים ללא-דמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-AAN (American Academy of Neurology).

הסקירה הנוכחית כללה 39 מבוגרים במוסדות גריאטריים. מבין אלו, 22 משתתפים חולקו באקראי לקבוצת פעילות גופנית ו-17 משתתפים חולקו לקבוצת ביקורת. במקור, החוקרים גייסו למחקר קרוב ל-5,000 משתתפים, אך מרביתם לא השלימו את המחקר לאור מקרי תמותה או חוסר רצון או חוסר יכולת לבצע את הפעילות האירובית.

משתתפים בקבוצת ההתערבות השלימו פעילות אירובית במשך 15 דקות ומעלה בכל יום במהלך 15 חודשים. משך הפעילות הגופנית השבועי בקבוצה זו עמד על 134.21 דקות, בממוצע, או כ-18 דקות ביום. משתתפים בקבוצת הביקורת עסקו בפעילויות לא-גופניות, דוגמת קריאה ומשחקי קלפים.

שלושה מדדים שימשו להערכת התפקוד הקוגניטיבי של החולים במחקר: MEC, שהוא הגרסה הספרדית של מבחן מיני-מנטל, אך כולל שלוש נקודות להערכת תפקודי ניהולי ולכן מעט מקיף יותר; מדד FOME (Fuld Object Memory Evaluation) ומדד SDMT (Symbol Digit Modality Test) להערכת מהירות פסיכו-מוטורית וקשב.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצת ההתערבות חל שיפור במצב הקוגניטיבי לפי מדד MEC (p=0.037). תוארה החמרה מובהקת סטטיסטית בקבוצת הביקורת במונחים של תפקוד קוגניטיבי גלובאלי; עם זאת, בקרב משתתפים בקבוצת ההתערבות חל שיפור במצב הקוגניטיבי. באשר למדד SDMT, בקבוצת ההתערבות, בה תחילה המדדים היו פחות טובים, חל שיפור גדול יותר משמעותית בהערכת המהירות הפסיכו-מוטורית. לא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי FOME להערכת זיכרון ולמידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי פעילות אירובית באופן רציף וארוך-טווח עשויה להגן על המצב הקוגניטיבי והמהירות הפסיכו-מוטורית בקשישים ללא דמנציה. לאור זאת, הם ממליצים על פעילות גופנית אירובית בעצימות נמוכה בקשישים היכולים לבצע פעילות זו.

מתוך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-AAN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה