תזונה עם עומס גליקמי נמוך המועשרת בשמן קנולה משפרת איזון גליקמי בחולי סוכרת סוג 2 (מתוך Diabetes Care)

מחקר חדש מ-Diabetes Care מראה כי שמן קנולה מעושר המשולב בתזונה עם עומס גליקמי נמוך משפר איזון גליקמי בחולי סוכרת סוג 2, ובמיוחד באלה עם לחץ דם סיסטולי גבוה.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את השילוב של חומצה  α- לינולנית  (ALA) חומצת שומן  יחידה לא רוויה (MUFA) ותזונה עם ערך גליקמי נמוך (GL) בהשגת תועלת קרדיווסקולרית. החוקרים מציינים כי למרות שלכל אחד מהמרכיבים הללו תועלת קרדיווסקולרית בלתי תלויה, השילוב לא נבחן עד כה. המחקר נועד לבחון את תרומת השילוב בהשגת איזון גליקמי והפחתת סיכון קרדיווסקולרי בחולי סוכרת סוג 2.

המחקר היה בתכנון מקביל, אקראי, לאורך 3 חודשי טיפול שבוצע במרכז אקדמי קנדי בין מרץ 2011 לספטמבר 2012 וכלל 141 משתתפים עם סוכרת סוג 2. ערכי המוגלובין A1C  היו בין 6.5%-8.5% (בין 48-69 ממו”ל/מו”ל) והמשתתפים טופלו ע”י תרופות פומיות נגד סוכרת.

המשתתפים קיבלו ייעוץ תזונתי של או תזונה עם ערך גליקמי נמוך עם ALA ו-MUFA שניתנו בצורת שמן קנולה מועשר בלחם (31 ג’ שמן קנולה לכל 2,000 קק”ל), או תזונה המבוססת על חיטה מלאה עם לחם מחיטה מלאה, שהיוותה קבוצת ביקורת.

יעד המחקר המרכזי היה השינוי בהמוגלובין A1C . יעדי מחקר משניים כללו סיכון מחושב לאירועים קרדיווסקולרי על פי פרמינגהם, ויחס האינקדס של היפרמיה ריאקטיבית (RHI) .

79% מקבוצת הטיפול ו-90% מקבוצת הבקרה השלימו את המחקר. בקבוצת המחקר, הירידה בהמוגלובין המסוכר הייתה 0.47%- (ירידה של 5.15 ממול/מול) בטווח בר סמך של בין 0.54%- ל-0.4%- , אשר הייתה גדולה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת (0.31% , בטווח בין 0.38%- ל-0.25%- ). ההבדל היה מובהק סטטיסטי עם P= 0.002 .

התועלת הרבה יותר נצפתה בקרב המשתתפים שהיו עם רמות לחץ דם סיסטולי גבוה. ירידה גדולה יותר בסיכון המחושב לאירועים קרדיווסקולרים נצפתה בקרב קבוצת המחקר, בעוד

 שיחס ה- RHI עלה (השתפר)  דווקא  בקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים כי דיאטה עם ערך גליקמי נמוך הכוללת שמן קנולה מעושר משפרת איזון גליקמי בחולי סוכרת סוג 2, בעיקר במטופלים עם לחץ דם סיסטולי גבוה, בעוד שדיאטה המבוססת על קמח מלא משפרת ריאקטיביות ווסקולרית.

Diabetes Care2014; DOI: 10.2337/dc13-2990

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה