ההשפעה של משאפי סטרואידים על הגדילה של ילדים עם אסתמה (Cochrane Library)

טיפול במשאפי סטרואידים עשוי לפגוע בגדילה של ילדים עם אסתמה, במהלך השנה הראשונה לטיפול, אך מינונים קטנים יותר עשויים לצמצם את היקף ההשפעה על הגדילה, כך עולה מתוצאות שתי סקירות סיסטמיות, שפורסמו במהלך חודש יולי ב-Cochrane Library.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משאפי קורטיקוסטרואידים מהווים את הטיפול היעיל ביותר לבקרת אסתמה, עם הפחתת שיעורי התמותה, אשפוזים והתלקחויות אסתמה, לצד שיפור איכות החיים של החולים. למרות שטיפול זה נחשב בד”כ טיפול קו-ראשון באסתמה עיקשת, ההשפעה האפשרית של המשאפים על הגדילה של ילדים לא נבחנה בעבר, והסיכדוי לעיכוב גדילה ותופעות לוואי סיסטמיות אחרות מעורר דאגה.

מבין שבעה משאפי קורטיקוסטרואידים הזמינים כיום ברחבי העולם (Beclomethasone, Budesonide, Ciclesonide, Flunisolide, Fluticasone, Mometasone ו-Triamcinolone), Ciclesonide, Fluticasone ו-Mometasone הם החדשים ביותר, עם פרופיל הבטיחות הטוב ביותר.

מהעדויות עולה כי בילדים שקיבלו טיפול יומי במשאפי קורטיקוסטרואידים קצב הגדילה נמוך בחצי סנטימטר במהלך שנת הטיפול הראשונה. עם זאת, השפעה זו פחות בולטת בשנים שלאחר מכן, אינה מצטברת, והרושם כי ההשפעה מינורית בהשוואה לתועלת הידועה של התרופות לבקרת אסתמה.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית אחר מחקרים אקראיים ומבוקרים. הם כללו בסקירה 25 מחקרים, עם סך כולל של כ-8,400 משתתפים בגילאי 18 שנים ומטה, עם אסתמה עיקשת בדרגה קלה-עד-בינונית, שטופלו באחד ממשאפי הסטרואידים, למעט Triamcinolone. 14 מהמחקרים הללו דיווחו על הגדילה במהלך שנה אחת.

בהשוואה לפלסבו או תרופות שאינן סטרואידים, הטיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים הביא לעיכוב בגדילה, כאשר בחולים בקבוצת הטיפול קצב הגדילה היה נמוך ב-0.5 ס”מ, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בהשוואה לפלסבו או תרופות שאינן סטרואידים, הטיפול במשאפי סטרואידים לווה בירידה מובהקת סטטיסטית במהירות הגדילה (0.48- סנטימטרים לשנה, p<0.0001) ובשינוי בגובה מתחילת המחקר (הבדל ממוצע של 0.61- סנטימטרים לשנה) במהלך השנה הראשונה לטיפול. עם זאת, לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית במהירות הגדילה הליניארית בין משתתפים שטופלו במשאפי סטרואידים ובין ביקורות במהלך השנה השניה לטיפול.

גודל ההשפעה של משאפי סטרואידים על מהירות הגדילה הליניארית היה קשור בקשר בולט יותר עם התרופה הספציפית, מאשר עם המינון או המכשיר.

במאמר השני, חוקרים מקנדה כללו 22 מחקרים להערכת משאפי סטרואידים במינון נמוך או בינוני בילדים, עם נתונים אודות מינונים שונים של כל התרופות למעט Triamcinolone ו-Flunisolide. מבין 3 מחקרים שדיווחו על מעקב במשך לפחות שנה אחת, מחקר אחד בחן שלושה משטרי טיפול שונים.

רק 14% מהמחקרים שנבחנו עקבו אחר הגדילה במהלך שנה אחת.

שלושת המחקרים מצאו כי הפחתת מינון הטיפול במשאפי סטרואידים בשאיפה אחת ביום לווה בשיפור הגדילה ב-0.25 סנטימטרים לאחר שנה אחת.

החוקרים ממליצים על המינון היעיל הנמוך ביותר בילדים עם אסתמה, עד לפרסום נתונים נוספים בנושא. הם קוראים לתעד את קצב הגדילה בכל הילדים המטופלים במשאפי סטרואידים.

Cochrane Library. Published online July 17, 2014

Cochrane Library. Published online July 17, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה